Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolfrolf
Har alltid köpt ny volvo var tredje år och nu är det dags att byta ut min 2014 V70. Men varför har jag inget sug efter en ny V90. Dels att den inte känns som en bruksbil längre. Jag kör mycket till "sortergården" kastar i massor med skit i V70. V90 känns lite för fin och trång.
Lägre sittställning och sikt, mer klaustrofobisk.
Hopplöst omodern redan från start med bränsleslukande motorer om man inte väljer hybriden. Tror att andrahandsvärdet på en typ D5 eller T5 har rasat efter tre år, när el och hybrider har slagit igenom på allvar.
Var inne och tittade på en ny KIA NIRO Hybrid som drar 0,35 bensin känns mer modern (crossovermodellen) och med lite lull lull som b.la navigation och backkamera och automat för priset 230000k. Och förmodligen bättre kvalitetsmässigt. Övertyga mej gärna varför jag ska fortsätta köra volvo och beställa en ny V90!
Du har pratar bort det som andra ser som fördelar så det låter som att du ska ha en Kia. Fast jag undrar om Kia lastar mer än V90 och har lika bra kvalitet?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Förmodligen bättre kvalitetsmässigt? Har du ens provkört V90? Eller valfri KIA för den delen.. Det låter definitivt som att du ska ha en KIA dock, antar att det är mest priset som styr. Att V90 skulle vara klaustrofobisk är en grov överdrift. Den är tveklöst större invändigt än sina konkurrenter. Tänker då främst på nya E-klass.
Det är KIA som gäller för dig. Nya V90 är för sådana som mig som gick från BMW till Volvo först när sittställningen blev låg och bakluckan lutande.
Trådskaparen har bytt Volvo var 3dje år, så priset verkar det ju inte handla om, går ju knappt ha dyrare bilägande än så :) (bortsett tjänstebil)
Tror du inte det är lite som när V70 kom 2008? Den såg ju betydligt lyxigare ut inuti o hade en bakände från en Galant som man fick vänja sig vid.
Sen får man väl hålla med om - ytterligare en generation utan några särskilt vettiga miljöval, men det slukar resurser att presentera nya hybridlösningar etc och det kanske vi inte kan kräva nu också.
Men hallå. Volvo gör något som är en tuff utmaning. Man flyttar från ett kundsegment till ett annat. Man lämnar gamla spåret med tråkiga/praktiska/säkra/funktionella/hållbara mellanklassbilar med rätt moderat grundprissättning och relativt billiga optioner.

Nu går man stenhårt för ett helt annat kundsegment på premiumnivå där helt andra värden gäller som utseende/image/livsstil/bling-bling osv. Även prissättningen förändras rätt rejält. Var och tittade på en beg V90 D5 AWD som låg på nästan 700.000 kr.

Min XC70 gick tex in tjänstebilsbudgeten med största dieselmotorn, helläder och AWD. Skulle man byta nu får man FWD, minsta motorn o dassigt tyg.

Det innebär ju att man nu flyttar till ett helt nytt kundsegment som har rejälare budget än vad tex jag har. Att tro att alla gamla kunder flyttar med är inget självklarhet, tvärt om. Det är nya kunder som gäller.
Jag förstår TS här. Jag var initialt hänförd över hur V90 såg lyxig och sober ut, men nu lockar den egentligen inte så mycket. Jag gillar mer bruksigheten hos XC70 och ångrar att jag inte slog till på en XC70 Classic. En fint specad V90 ligger utanför min budget, jag misstänker dock att V90 och V90CC kommer börja säljas till kampanjpris om 2-3 år. Vinterhjul och klimatpaket på köpet, R-design för 9.900:-, automat för 4.900:- etc. Jag kommer antagligen lockas mera när dessa erbjudanden börjar komma.
rolfrolf skrev:Hopplöst omodern redan från start med bränsleslukande motorer om man inte väljer hybriden. Tror att andrahandsvärdet på en typ D5 eller T5 har rasat efter tre år, när el och hybrider har slagit igenom på allvar.
Detta håller jag dock inte med om. Drivlinorna är bland de bästa du hittar på marknaden om man jämför mot andra fyrcylindriga maskiner. Laddhybriden är på väg för den som önskar kunna köra på el. Infotainment, säkerhetssystem och förarassistans är i världsklass.
Senast redigerad av 1 V9097, redigerad totalt 0 gånger.
Att VEA skulle dra mer än 2-liters konkurrenterna är bara fel.
Däremot håller den inte för en granskning mot en 3-liters sexa men det är en annan sak.
När XC70 var ny som modell så gick den inte in i så många tjänstebilsbudgetar. Nu fick den leva så pass länge att enda sättet att få den att sälja bra var att dra ner priset rejält. I och för sig så börjar nya V90 på en något högre nivå än vad V70 hade när den introducerades -- men skillnaden är inte gigantisk.

Nu får vi hoppas att Volvo klarar av att byta modellserie tillräckligt ofta för att inte behöva ge gigantiska rabatter i framtiden. Om du tittar på BMW, Audi och Mercedes så blir de ofta marginellt billigare med åren -- men sista året så brukar det ingå rätt mycket utrustning som tidigare kostade pengar. Men då byts modellserierna relativt ofta.

Jag tror också att vi kommer att se bättre paket med åren -- men kanske inte i nivå med de rabatter som V70/XC70 hade sista året.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]