- mån 24 okt 2016, 19:47
#1119661
Hej alla!
Efter att ha kört på en MYCKET skakig grusväg härom dagen, slutade värmen i bilen (745 GL -88) att fungera.
Eftersom tempmätaren på bilen betedde sig helt normalt misstänkte jag att reglagevajern eller nåt hade skakat loss.
Körde bilen 5-6 mil dagarne efter, innan jag idag hann börja demontera större delen av interiören...
Hela tiden betedde sig tempmätare normalt och bilen gick som vanligt. Men ingen värme i kupén.
Efter att ha tagit isär större delen av inredningen fram i kupén upptäckte jag att vajrar och reglage såg helt normala ut...
DÅ först öppnar jag huven o kollar...
Expansionkärlet helt tomt.
Helt.
Jag häller i lite glykol, den försvinner och jag hör att det bubblar i kylare och motor (avstängd)
Häller i mer o mer, efter ca 1,5 liter hör jag hur det börjar rinna nånstans, vrider på huvet - o ser att det rinner en ganska kraftig stråle ur ett ca 2cm stort hål högst upp i hörnet av kylaren.
Hålet har en plast/gummigenomföring, och det har definitivt suttit nåt där...
Quick fix/test blev att plugga dit en vinkork, fylla upp kylsystemet och varmköra.
Häpp! Allt funkar som det ska! Varmt o gott i kupén, tempmätaren fortfarande helt normal etc etc.
Min fråga är alltså:
Vad har suttit/ska sitta där det nu stter en vinkork? (se bild)


Länk till bilden om det inte funkar som det ska (var ett tag jag gjorde inlägg):
https://drive.google.com/open?id=0B-I_M ... m85bE9fOHM
Efter att ha kört på en MYCKET skakig grusväg härom dagen, slutade värmen i bilen (745 GL -88) att fungera.
Eftersom tempmätaren på bilen betedde sig helt normalt misstänkte jag att reglagevajern eller nåt hade skakat loss.
Körde bilen 5-6 mil dagarne efter, innan jag idag hann börja demontera större delen av interiören...
Hela tiden betedde sig tempmätare normalt och bilen gick som vanligt. Men ingen värme i kupén.
Efter att ha tagit isär större delen av inredningen fram i kupén upptäckte jag att vajrar och reglage såg helt normala ut...
DÅ först öppnar jag huven o kollar...

Expansionkärlet helt tomt.
Helt.
Jag häller i lite glykol, den försvinner och jag hör att det bubblar i kylare och motor (avstängd)
Häller i mer o mer, efter ca 1,5 liter hör jag hur det börjar rinna nånstans, vrider på huvet - o ser att det rinner en ganska kraftig stråle ur ett ca 2cm stort hål högst upp i hörnet av kylaren.
Hålet har en plast/gummigenomföring, och det har definitivt suttit nåt där...
Quick fix/test blev att plugga dit en vinkork, fylla upp kylsystemet och varmköra.
Häpp! Allt funkar som det ska! Varmt o gott i kupén, tempmätaren fortfarande helt normal etc etc.
Min fråga är alltså:
Vad har suttit/ska sitta där det nu stter en vinkork? (se bild)

Länk till bilden om det inte funkar som det ska (var ett tag jag gjorde inlägg):
https://drive.google.com/open?id=0B-I_M ... m85bE9fOHM