Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Jag köpte solarplexus solskydd till min 745. De grejer som man skulle kila fast dem funkade dåligt pga gamla lister. Jag testade med butylband på två rutor i somras men det funkar inte heller bra. Nu ska jag limma dit alla rutor med ett starkt lim men då har jag fått ett nytt problem. Hur får jag bort butylen från plexiglaset och glaset? Det går ju att skrapa bort det mesta men till det sista behövs något lösningsmedel. Vilket är det bästa?
av nivenko
Lacknafta finns alltid hemma men funkar det på butyl. Det är ju en så förbannat kletig smörja. Jag får ta lite av bandet och kolla om lacknaftan tar det.
Användarvisningsbild
av P210
Akta dig för att använda starka lösningsmedel på plexiglaset, testa först på en liten fläck, stor risk för att du "löser upp" plexin eller gör den matt..
av nivenko
Får väl kontakta solarplexus och kolla om de kan sälja enstaka delar om det inte funkar med lösningsmedel. På hemsidan finns det bara prisuppgifter för set/par men när jag hade telefonkontakt med dem i samband med köpet så var de tillmötesgående så det går nog att köpa enstaka delar om man ber snällt.
av nikku96
jag köpte solarplexus till min 744a och den var gjord för min bakruta men den passar inte helt 100 den e för bredd och de funkar inge bra med att kila fast den men den sitter fast av sig själv åt mig. prova om du kan trycka in kanterna innanför listerna, så har jag fått gjort.
Användarvisningsbild
av snepo
nikku96 skrev:jag köpte solarplexus till min 744a och den var gjord för min bakruta men den passar inte helt 100 den e för bredd och de funkar inge bra med att kila fast den men den sitter fast av sig själv åt mig. prova om du kan trycka in kanterna innanför listerna, så har jag fått gjort.
Jag har monterat i tre bilar. Saab 9-5 Aero kombi -05. Merca E350 -05. Volvo S80 -10. En del av dessa kan va bökiga att få dit,men när man väl fått dit dom sitter dom. Alla tre bilar har jag haft bakdörrar och bakruta. Passformen är kanske inte hundra på alla delar. Bakrutan på min nuvarande S80. Den var lite för stor . Nu efter ett halvår verkar det som att den krympt lite,så den ligger an mot bakrutan. De i bakdörrarna passade perfekt
av nivenko
Det är just listerna som orsakat problemen. Torra och stela så de plastbitar som följde med inte går att kila fast. Dessutom är nederdelen på bakluckan åt helsike så plexet ramlar ner efter ett tag. På sidorutorna i skuffen funkade det perfekt men de övriga ska jag fästa med ett montagelim för de kommer att vara där under bilens hela levnad.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]