Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bytte bromsslangar fram i helgen. Hade preppat luftningsskruvarna genom att spraya dem under 3 dagars tid och det gick ju plättlätt att lossa dem. Dock tänkte jag vara bror duktig och även lufta bak för att skölja igenom vätskan (med tanke på hur det såg ut fram så lär det vara rätt risig vätska bak också). Men här var det tvärstopp! Luftningsnippeln/skruven sitter som berget.

Såg att jula hade sänkt sin mixgasbrännare just nu:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-218540/
Är detta något att ha? Dem utlovar en lågtemp på ca 1900grader iaf.
Någon som har erfarenhet som kan säga om denna funkar till värma loss bromsluftningsskruvar?

MVH
KaliZ
Om du har tur kan det mycket väl gå att värma loss skruvarna med denna apparat. Möjligen kan den vara för liten så att gasen tar slut för fort. Men jag skulle tro att det bara fungerar om skruvarna rostat fast "litet". Börja med att bara värma på skruven och låt värmen sprida sig från den till gängorna. Maxvärmen på lågan har inte så stor betydelse (borde funka även med gasolbrännare) för du skall ju ändå inte värma metallen tills den "smälter" eller ens bli röd.

Funkar det inte och man drar av skruvarna kan man borra upp hålet, gänga om det (med en större gänga än i original) och sätta i en vanlig skruv med gängtape. Det brukar inte vara svårt att lufta ändå. Luftar man mha pedalpumpning får man skruva dit skruven innan man släpper upp pedalen sista gången så att luft inte sugs in.

En sista variant är att köpa nya bromsok på skroten, Blocket eller tex BILTEMA (7-8-900 kr). Jag har haft bromsok på min SAAB från BILTEMA i fyra år och dom har fugerat bra. Eftersom skruvarna rostat fast så mycket är din bil gissningsvis rätt gammal så det är väl bara en tidsfråga innan kolvarna börjar kärva så att du behöver göra något åt dem ändå.
själv använde jag liknande fast från biltema (innan jag skaffa riktiga gastuber) funkade för det lilla.
behövs inte så mycket värme för en luftnippel ska släppa, rostar ihop precis runt kanten där luftnippel
tittar ut ur oket. bra och ha är en hylsa av rätt storlek som är sexkantig och inte en ringnyckel
brukar slinta för mesta med vanliga nycklar, dock så behövs en när det är dags och lufta
När jag gjorde det där senast gav jag nippeln ett par rejäla slag med hammaren och sedan blev det rörtång eftersom nyckelfattningen var för rostig..

Jag tror inte att det låter sig göras mer än kanske en gång till innan det behövs nya nipplar.. ;-)
Den här brännare från Jula fungerar säkert bra för ändamålet.
Har under längre tid använt en mappgasbrännare från samma tillverkare för att hårdlöda kopparrör.
Den är smidigare använda än "riktiga" gastuber och gasen känns att räcka länge.
Låter som den skulle kunna räcka.
Lägger jag till det dubbla så får jag nog en mapgasbrännare som jag bedömmer som effektivar, men det kanske inte behövs med andra ord.
Tack för tipsen om det väl skiter sig.. Hoppas jag slipper tillämpa dem metoderna.

/KaliZ

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]