Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett stort behov av XC90, därför väntar jag min i januari.
Familjen består av 5 personer och ganska ofta ska barnens vänner med, skjuts till matcher osv. då kommer den in i sin rätt.
Men för att vara örlig mot sig själv är det inte därför jag valt en XC90, finns många andra bilar med sju säten.
Jag valde denna för att den är snygg, iögonfallande och rolig att köra.
Har en V70 idag och den har varit riktigt bra utrymmesmässigt, hade en xc60 innan och det var som dag och natt när jag bytte till V70 som upplevs mycket större i bagaget.
Bytet till XC90 kommer nog inte kännas som lika stor skillnad men då har vi i alla fall plats för fler.
Sen tycker jag att oavsett stadstrafik eller motorväg, man ser mer och bättre när man är lite högre upp.
XC90_Executive skrev:Behöver inte storleken av en XC90 så ofta, bara några gånger om året. Men den är underbar! :-)-) Kör T8 och den ligger på runt 0,3l/mil så som den går nu. Så får inte direkt något dåligt samvete att det är en stor bil som är "onödig"! :wink:
Funderar lite på T8 som egenföretagare med god likviditet men tveksam om det något lägre förmånsvärdet kan motivera prisskillnaden mot en T6. Om 2-3 år så är nog risken stor att de bilar som då sälja har mycket bättre räckvidd på el så hybriddelen inte ger så mkt i andra hand. Sen har jag dessutom inte tillgång till någon laddning :D

Med mina låga mil per år lär det dessutom inte göra till eller från miljömässigt :)
patnil68 skrev:Jag hade en XC60 MY16 tidigare som var 8 månader. Var och provkörde en XC90 mest för skojs skull, blev snabbt införstådd hur "gammal" min bil kändes...
Beställde en XC90 D5 i maj för att jag ville prova en sån med powerpulse, luftfjädringen och storleken.

Jag har definitivt inget behov av en sån bil, för jag går till jobbet, är singel och kör kanske 20 mil i månaden...Två gånger per år åker jag upp till Norrbottens inland så en bil får "sträcka" ut sig och bli ordentligt genomvarm :) . Vill man ha något, och inte behöver äta nudlar mitt i månaden - så köp !
Aj då, kunde varit jag även om min XC90 är en 2012a med smått imponerande 1400 mil på mätaren så det är väl snart dags för skrotning :D

Edit:
Och när jag nu för första gången någonsin befinner mig i väntekön utanför bilprovningen så känns behovet av en ny bil akut :D
improwise skrev:
patnil68 skrev:Jag hade en XC60 MY16 tidigare som var 8 månader. Var och provkörde en XC90 mest för skojs skull, blev snabbt införstådd hur "gammal" min bil kändes...
Beställde en XC90 D5 i maj för att jag ville prova en sån med powerpulse, luftfjädringen och storleken.

Jag har definitivt inget behov av en sån bil, för jag går till jobbet, är singel och kör kanske 20 mil i månaden...Två gånger per år åker jag upp till Norrbottens inland så en bil får "sträcka" ut sig och bli ordentligt genomvarm :) . Vill man ha något, och inte behöver äta nudlar mitt i månaden - så köp !
Aj då, kunde varit jag även om min XC90 är en 2012a med smått imponerande 1400 mil på mätaren så det är väl snart dags för skrotning :D

Edit:
Och när jag nu för första gången någonsin befinner mig i väntekön utanför bilprovningen så känns behovet av en ny bil akut :D
Hej,
Min T8 som beställts är som tjänstebil på egen firma.
Mina uträkningar gjorde att den blev billigare än D5 i förmånsvärde. delvis för att grundpriset som förmånsvärdet baseras på är 620 000 men också för de rena avdragen per år.

Jag skulle välja T8 såklart.
Men jag kör också en del så jag får ytterligare 25% av den anledningen, dock så kommer min bil ha ett sämre andrahandsläge än om du har en och kör mindre.
Jag ligger på huset om att investera i miljön och skaffa laddstolpe men det verkar rätt hopplöst..
däremot är jag ofta på platser som har laddstolpar, det får duga tills vidare.
Användarvisningsbild
av jcartel
improwise skrev:
Gorban skrev:
improwise skrev:Lite nyfiken på vilka här som köpt en XC90 utan att eg ha behov av det utan mer för att det är en spännande och snygg bil? Och så klart även vad ni isf tycker om ert köp i efterhand? Eller är det bara de som dagligen fraktar snorisar mellan olika skolor och sportevenemang, fraktar möbler på daglig basis osv. eller driver grupphem som köper XC90 och verkligen utnyttjar 7 sittplatser och allt lastutrymme?

Bakgrunden till frågan är att jag själv, trots att jag är singel och bor i Stockholm City, finner mig grymt sugen på att köpa en XC90 trots att jag vet att all logik säger emot. Tycker helt enkelt att den är grymt snygg och har väl alltid haft en viss förkärlek till stora bilar :D
Man lever bara en gång. Aldrig ångra det man gjort men det man inte gjort. Behöver du mer för att övertyga dig?
Mer än staplade plattityder? Hmm...ja, jag tror det :D
Hahaha

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]