Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Nu är problemet löst med att bränslepumparna inte fick spänning. Både hallgivaren och bränsleboxen var kass. Bara det är konstigt tycker jag.
Bilen gick i våras men med glapp vid bränslepumpen. Sen har den stått under hela sommaren och var stendöd när det var dags att laga glappet.

Nu går bränslepumpen och det kommer gnista när startmotorn går men nu verkar inte spridarna öppna.
Med tändningen på drar spridarrelät (på expansionskärlet) och när jag mäter med testlampa på kontakten till spridarna har jag spänning på båda stiften.
Ingen voltmeter utan enbart ledlampa så jag vet inte hur många volt det är. Det ena stiftet får ju uppenbart spänning via relät direkt från batteriet.
Det andra stiftet ska jordas via bränsleboxen och det är kanske rätt att det ligger lite spänning ut där när det inte jordar.

Frågan är vad som kan vara fel. Det kan naturligtvis vara fel även på den "nya" bränsleboxen även om den löste problemet med bränslepumpen.
Men om jag utgår ifrån, till att börja med, att boxen är okej. Vilka enheter ska ge signal till boxen så den jordar utgången till spridarna. Nästa fråga är då hur kollar jag dessa.

Jag bör nog tillägga att det är en sen -87 och det går inte läsa av felkoder.

Hälsningar Anders
Givare som jordas genom styrboxen jordas i skruvarna till railsen på insugningsröret. det sitter 2 kabelskor i varsin skruv, Även om kabelskorna ser bra ut kan kablarna ha "dålig kontakt" i kabelskorna. Man brukar (för att vara säker) löda fast kablarna i kabelskorna (eller i nya kabelskor).

Det ska vara samma signal (Hallgivaren i ditt fall) som ska ge signal till boxen och som då ska "dra" bränslerelät som då ska "ge" ström till pumpar och spridarrelä. Det är dock inte samma spole (det är ett dubbelrelä) till spridarrelät som den som drar till pumparna (och Lambdan)
Jag ska ta en koll på jordpunkterna på insuget igen. Bränslerelät drar med båda spolarna så spridarna får spänning via spridarrelät.
Det som inte verkar funka är att boxen ska jorda spridarna men om boxen jordas i insuget med flera kablar kan ju någon vara okej och någon dålig.

Men boxen jordar väl inte spridarna hela tiden så som den gör med bränslerelät. Så jag undrar också vilka enheter som ger signalen till boxen.
Jag antar att det är t.ex. LMM, tempgivare, lambdan o.s.v. Både LMM och tempgivare är bytta vid tidigare felsökning och efter det gick den bra. Kan man mäta dessa på något sätt.
Den ska starta och gå bra på tomgång med både luftmassemätaren och lambdasonden urkopplad. Även med temperaturgivaren urkopplad, om bilen står i inomhustemperatur. Ingen av de givarna kan orsaka att spridarna inte öppnar.

Bränslesystemet får signal från tändsystemet om att motorn går runt – det är det enda som behövs för att spridarna ska öppna.

Kolla först om spridarna får "signal" eller inte. Det gör man genom att koppla ur alla spridarna, och koppla in testlampan i en av kontakterna (kvittar vilken). Den ska blinka när man kör på startmotorn.
Tackar för förslag. Nu ska jag se vad jag kan hinna med i kväll.

Kolla jordning på insuget testa med testlampa i kontakten till spridarna. Sen kanske rycka ur LMM, lamda och temgivare.
Tyvärr står den ute i ca 5 grader men jag kan ställa ett tält över och trycka ner en byggfläkt under huven så kanske den tror att det är lite varmare.

Jag funderar även över boxens funktion. Vad jag förstår så pulserar jordningen alltefter om det behövs mycket eller lite bränsle. Vad är det som får boxen att veta att man trycker på gasen t.ex. Jag kan inte hitta någon givare som kan ge varierad signal. Spjällkontakten är väl bara av och på. Är det LMM som anger att det släpps in mer luft som gör att spridarna ska vara öppna under längre pulser.
Så fort du rör gasen ändras vakuumet i insuget, det "känner" BTR-en och den vägen (lite högre bränsletryck) ökar bränslemängden. Sedan "kommer" ju LMM-en att att registrera den ökande luftmängden och ger signal om det och slutligen så mäter ju lambdasonden skillnaden i syrehalt mellan luften utanför och innanför avgasröret och boxen "slutjusterar" sedan "ett antal" gånger i sek. Detta är vid varm motor, vid kall motor kommer boxen ihåg förra körningen och startar efter det. Och då är temp.givaren viktig. Prova med startgas annars. Bara den startat brukar den kunna "hålla igång.
Nej, regulatorn påverkar inte bränslemängden. Dess uppgift är tvärtom att se till att det bara är spridarnas öppningstid som påverkar mängden bränsle.

När belastningen på motorn varierar snabbt (typ när man trampar till på gasen) så är det främst luftmassemätaren som används. Då bestäms spridarnas öppningstid av hur mycket luft motorn drar i sig, vilket ju är vad luftmassemätaren mäter. När belastningen är någorlunda konstant så regleras bränsleblandningen med hjälp av lambdasonden. Den mäter (indirekt) det faktiska bränsle-luftförhållandet, och det blir en mycket noggrannare reglering.

Men oavsett vilket så öppnar spridarna en (eller om det är två) gånger per motorvarv.

När man startar motorn används varken luftmassemätaren eller lambdasonden, utan bränslemängden (dvs öppningstiden) regleras bara utifrån temperaturen.
NilsO skrev: Nej, regulatorn påverkar inte bränslemängden. Dess uppgift är tvärtom att se till att det bara är spridarnas öppningstid som påverkar mängden bränsle.
BTR-en (original) är ju vakuumstyrd och bränsletrycket varierar mellan 2,5 bar med "fullt" vakuum (typ tomgång) och 3 bar utan vakuum (typ full gas). Om man sätter i en justerbar regulator och sänker bränsletrycket till under 2,5 bar eller ökar till över 3 bar (i en övrigt original motor) så får man felkod 2-3-1 och/eller 2-3-2. Alltså bränsleboxen kan inte behålla Lambda 1 utan värdena hamnar 25% över eller under värdena som boxen är inställs på att "hålla sig". Så nog påverkar regulatorn bränslemängden, eller detta beror alltså inte att mängden bränsle varierar med bränsletrycket??
När jag körde på E85 med original spridare hade jag så högt tryck som 8 bar och bilen gick alldeles utmärkt att köra men vid acceleration saknades "den lilla kicken" som blir när vakuumet försvinner och (som jag tror) beror på att den får lite mer bränsle (0,5 bar högre tryck) precis när bränsletrycket ökar. När jag körde på 8 bar, var det gränsen på vad den regulatorn kunde "ge" så den lilla höjningen av bränsletrycket uteblev. Nu när jag bytt till större spridare så kan jag köra med lägre bränsletryck (4,7 bar) och då ökar trycket till 5,2 bar vid full gas och motorn "går" alldeles underbart. Höjer jag (eller sänker) bränsletrycket över/under dessa välden så kommer felkoderna tillbaka.
Det har blivit lite för mycket annat ett tag så bilen har fått stå nästan orörd. Jag har kollat jordningarna på insuget och kompletterat med lödning även om de såg bra ut. Har dock inte gjort något startförsök ännu. Ska definitivt testa med att lossa lamdan och testa. Förhoppningsvis i helgen.
Om jag får spridarna att öppna så kan det nog vara läge att kola BTR också så att den funkar som den ska.

/Anders

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]