Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanc67
Ingen bränslevärmare
Som jag skrev kör på eco mode och väldigt snällt kört
Inga plattan i botten
Sedan för att återgå till medelförbrukningen
Vart nollställer jag TM l/mil?
I centerdisplay under förarprestation
Så går det att nollställa nuvarade körning
Men där mäts endast förbrukning 1-10-100km
Inte den jag vill åt
Kör jag 300km så vill jag kunna se förbrukningen i snitt
Inte den monumentala
Har även kollat i undermenyn där TA samt TM finns
Hur nollställer man där?
Är ju endast fasta går ej att nollställa förbrukningen där endast körda
Km eller lägga till eller ta bort i display
Har jag missat något kanske
Isåfall förklara
Hade helst sett att man fått med en hederlig manual
På allt som man fick för i tiden
av filippb
Plocka fram färddatorn i förardisplayen, stega fram till TM l/km och håll sedan reset-knappen som sitter på vänstra spaken (som sköter blinkers, ljus) i några sekunder

Ägarmanualen är nog främst digital nuförtiden, lätt att söka i och med bilder och filmer. Finns säkert en PDF version som din säljare kan skriva ut om du ber dem
Testa nollställ förbrukningen och sätt farthållaren på typ 70-80km/h. Du bör väldigt enkelt komma under 0,8. Förmodligen runt 0,5-0,6.

Som du beskriver det nu så drar din D5 awd betydligt mer än en av mina bilar, som är den törstigaste i Volvos sortiment (enligt specen) - V60 P*.

Jag har tidigare bl.a kört en XC90 D5 awd Inscription MY16 i ca 9 månader och 4000mil. Snittade strax över 0,9l/mil (uppmätt vid pump) och då körde jag ungefär 80% motorväg och resten stadskörning.
av Gorban
Som sagt, om man har VOC så finns data inklusive bränsleförbrukning för varje färd i appen. Bara ut och köra och sedan kolla vad det blev.
Har Volvo blivit så snåla nu så dom inte ens skickar med manualer till nya 90-serien?
Användarvisningsbild
av Derank
Det är åt det hållet utvecklingen går och har så gjort i flera år.

Företagen ska tjäna med och ner pengar. Du vill ha högre lön varje löneförhandling. Och bi som aktieägare vill ha högre utdelning.
av Gorban
simonhalmstad skrev:Har Volvo blivit så snåla nu så dom inte ens skickar med manualer till nya 90-serien?
Det finns en komplett elektronisk manual med bilder och allt som man läser på skärmen i bilen. Jag fick tag i en pdf-manual här på forumet som jag har på min iPad. Se länk nedan:

https://www.dropbox.com/s/9r6vgdtj35om7 ... 7.pdf?dl=0
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Perra83 skrev:Vad drar den när du kör hårt!?
stefanc67 skrev:Ingen bränslevärmare
Som jag skrev kör på eco mode och väldigt snällt kört
Inga plattan i botten

Lansväg 0.84l/mil
Stadskörning 2.0l/mil
Blandad 1.3l/mil
Om stefanc67 ecco-kör i stan på 2.0 l/mil utan värmare borde han ju kunna dubbla det om han är rejält gasglad en dag. :-O)

Även att ligga 165 % över specad för blandad körning borde ju gå att få upp till +300% om han gasar på lite och slutar köra ecco.

För mig diffar det i alla fall 100% om jag kör superförsiktigt eller tok-gasar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

....Plus att Volvo inte vill göra något[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]