- sön 02 okt 2016, 20:50
#1113640
Hej nu måste jag börja ställa frågor.
Jag har felsökt ett tag och sökt på forumet ytterligare en bra stund men blir inte klokare för det.
Problemet är att en 740 -87 B230F, LH-jetronic 2.2 (utan system för felkodsavläsning) inte startar.
Enbart ena spolen i bränslereläet drar. Styrboxen jordar alltså på stift 21 men stift 17 verkar inte jorda.
Vad jag har förstått, om det nu stämmer, så ska boxen få en signal från tändsystemets box att motorn går runt och då jordas stift 17.
Ett problem vid felsökningen är att jag inte kommer åt några kontaktstycken som det går att mäta på när de sitter på plats. Det sitter långa kontaktstycken direkt på styrboxarna men en fråga är om det sitter några fler kontaktstycken mellan dessa så jag kan se att jag mäter på rätt stift. Nu måste jag lita på att färgerna är rätt och det skiljer tyvärr mellan olika scheman och förklaringar.
Jag har lossat kontaktstycket på hallgivaren och mätt spänningen mellan de två yttersta stiften. 0V med tändning avslagen och ca 12V med tändningen på. Det bör väl tyda på att tändningsboxen får spänning. Hur kan jag mäta signalen från hallgivaren och vilken kabel är det.
Hur kan jag mäta styrsignalen från tändboxen till bränsleboxen. Jag har försökt med en testlampa(LED) mellan jord och en grå-gul kabel vid bränsleboxen utan resultat.
Jag har ett schema för bränslesystemet där jag kan se en del symboler på styrboxen. Stift 17 som tydligen ska jorda när motorn går runt har samma symbol som jordningen till spridarna och till tomgångsventilen. Är det samma där att dessa ska jorda när motorn går runt.
Hälsningar Anders
Jag har felsökt ett tag och sökt på forumet ytterligare en bra stund men blir inte klokare för det.
Problemet är att en 740 -87 B230F, LH-jetronic 2.2 (utan system för felkodsavläsning) inte startar.
Enbart ena spolen i bränslereläet drar. Styrboxen jordar alltså på stift 21 men stift 17 verkar inte jorda.
Vad jag har förstått, om det nu stämmer, så ska boxen få en signal från tändsystemets box att motorn går runt och då jordas stift 17.
Ett problem vid felsökningen är att jag inte kommer åt några kontaktstycken som det går att mäta på när de sitter på plats. Det sitter långa kontaktstycken direkt på styrboxarna men en fråga är om det sitter några fler kontaktstycken mellan dessa så jag kan se att jag mäter på rätt stift. Nu måste jag lita på att färgerna är rätt och det skiljer tyvärr mellan olika scheman och förklaringar.
Jag har lossat kontaktstycket på hallgivaren och mätt spänningen mellan de två yttersta stiften. 0V med tändning avslagen och ca 12V med tändningen på. Det bör väl tyda på att tändningsboxen får spänning. Hur kan jag mäta signalen från hallgivaren och vilken kabel är det.
Hur kan jag mäta styrsignalen från tändboxen till bränsleboxen. Jag har försökt med en testlampa(LED) mellan jord och en grå-gul kabel vid bränsleboxen utan resultat.
Jag har ett schema för bränslesystemet där jag kan se en del symboler på styrboxen. Stift 17 som tydligen ska jorda när motorn går runt har samma symbol som jordningen till spridarna och till tomgångsventilen. Är det samma där att dessa ska jorda när motorn går runt.
Hälsningar Anders
Senast redigerad av 2 Skogshuggarn, redigerad totalt 0 gång.