Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag misstänker att min vevhusventilation är täppt, bilen är en volvo s80-2,5t-04 23000 mil servad på volvo det är oljigt vid turbon det har skvätt på drivaxeln och sen är det även rätt mycket olja och gegg fram där den stora plastslangen går på gasspjället det har runnit ner under bilen lite också
kan det var vevhusventilationen som är täppt eller något annat.
För att kolla vevhusventilationen så kan du dra ur oljestickan med motorn igång. Blåser det ur röret till oljestickan så är vevhusventilationen tät. Händer det inget eller är lite sug där, så är vevhusventilationen helt ok. Kolla gärna med ett tunt papper eller liknande om du är osäker.
valln skrev:På turbomotorerna är det ytterst viktigt att rengöra vevhusventilationen och ska göras vid 16-24-32 tusen mil.
Det är dags för dig vid 24 000 mil och det är väl inte orimligt att tro att din skulle kunna vara täppt.
Vet du om man kan ta bort insuget utan att ta bort spjället först eller måste man plocka bort det först.

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]