Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vlovo
Provar här också...
Efter att inte jag ägt någon Volvo sen 80-talet (då jag var Volvofrälst) köpte jag en V70 170hk -04 ca 22.000 mil som extra bil för några veckor sedan men tyckte den kändes ganska slö för att vara 170hk, fördröjning på accet liksom, dock var skicket mycket bra, fullservad på samma verkstad de senaste 9 åren (senast vid vid 21.000 mil) och priset rätt så jag slog till och tänkte och undrade då hur slö en 140hk är...
Efter några dagar tändes motorlampan vid en långkörning, kollade felkoderna när jag kom hem och hade ECU (12) P0106, googlade lite snabbt och fick fram att det kunde vara MAP sensorn skickade fel signal men att det troligtvis berodde på spjällhuset.
Plockade av och rengjorde spjällhuset ordentligt samt sprejade MAF-sensorn ren med CRC-Air Sensor Clean.
Monterade tillbaka allt, släckte felkoden och ut och provkörde, vilken skillnad! Nu vaknade den till liv även bättre från botten.
Felkoden har inte kommit tillbaka men jag kan ff känna att den inte vaknar riktigt vid varje gång jag accelererar, ibland är den jätte pigg för att nästa gång kännas slöare vid acceleration under samma körning, svackan ligger då oftast under 3.000 rpm där den känns slöare (lite svårt att förklara men märkbart när det inträffar). Kan även känna småryck ibland vid lätt gaspådrag i jämn fart samt att om jag drar från botten och varvar ur så kommer effekten inte helt jämt utan den kommer lite i omgångar.
Har sökt och det verkar inte vara något ovanligt problem men desto svårare att hitta någon lösning.
Vad jag förstår så är spjällhusen bättre på -04 än tidigare (läser om MM mellan 00-03 och BOSCH efter -03).
Behöver spjällhuset kalibreras efter rengöring, i så fall hur?
Läste något om säkring 23 men inte hur man skulle göra men det var ev. att nollställa adaption/inlärning.
Läste även något om att ställa tändningen i läge II och fullgasa 2-3 ggr för att kalibrera men är osäker på om det gällde min modell.
Så jag hade uppskattat lite tips och råd!

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]