Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OttO88
Hej!

Jag köpte nyligen en XC90 -03 T6.
Mycket nöjd med köpet, enda kruxet är att bakhjulen inte vill vara med i fyrhjulsdriften, de står still när framhjulen spinner.

Bilen har gått 16 000 mil, låda och motor är bytt för ca 3000mil sedan.
Byttes mot ny motor och beg låda från Jönköping.
Detta byttes pga tidigare ägares strul med en verkstad, de skrotade motorn.

Nu till fyrhjulsdriften...

Jag har känt på kardanen till bakhjulen och den snurrar inte fritt när bilen står still. Detta tyder ju på att hylsan med splines är ok.
Har läst att det är en oljetrycksgivare i bakaxeln som kan ge upp, har kollat med DICE/VIDA och den ger inga felkoder.
Värdet ligger på ca 10Mpa, är detta rätt?

Tempsensorn som också sitter ihop där bak med DEM ger också rättvisande värden.

Vad kan det vara som gör att jag inte får någon fyrhjulsdrift??
Tacksam för alla förslag.
av Schmoyoho
Jag har gen III men jag har för mig mitt oljetryck låg på 0,18 MPa (?), 10 lät högt. Annars ska det stå i VIDA vilka värden som den jobbar inom osv. Har du ingen felkod borde det ju fungera. Snurrar bakhjulen om du gasar med alla hjulen lyfta?
av sensonic
Jag hade nog lagt mig bredvid bilen och tittat på kardanen när någon försiktigt rullade framåt för att se att den rör sig.

Lurigt annars att du inte har felkoder. På min 07 kan man med Vida läsa ut strömförbrukning på DEM, DEM Pump Current eller något sådant. Är pumpen ens igång, dvs drar den någon ström? Vad jag också förstått är att bakre elcentral REM är en svag punkt. Om det blir fel i den vet jag inte om det sätts felkoder, ej heller hur man felsöker. Men om DEM Pump Current är noll kan det vara värt att ta ur säkringen i REM och mäta för att se om REM ens försöker lägga ut spänning till pumpen. Kan ju förresten börja att kolla säkringen.. :)
av Schmoyoho
Jag har provat dra säkringen i felsökningssyfte och man får ett meddelande i farthållardisplayen något i stil med "DSTC funktion reducerad" och antisladd-lampan lysandes då. Ganska svårt att missa.

Enklast är nog ändå köra bilen på en lyft och se om kardanen snurrar om du lägger i en växel och låter framhjulen snurra, gör det med DSTC av/reducerad så inte antisladd går in och dunkar på bromsarna. Snurrar kardanen är det fel på haldexen eller någon komponent därefter, snurrar inte kardanen är det vinkelväxeln som felar.
Användarvisningsbild
av OttO88
Tackar för alla svar och förslag.

Naturligtvis ska det vara 0,10 MPa !
Ska kolla om pumpen drar ström, får jag ingen klarhet då, så blir det till en lyft för kontroll.

Återkommer efter ytterligare tester!
Användarvisningsbild
av wissel
Följer denna tråd noggrant, har samma fel men på väg på resa så blir det en noggrann kontroll senare.
Ingen 4wd inga felkoder och har inte hunnit kolla. Så jag är glad över alla idéer som kommer....Trevlig Helg.
Användarvisningsbild
av wissel
johnnype skrev:Det sitter väl även en hylsa mellan kardan och vinkelväxel, går den så kan du inte snurra kardan men kraft når inte bakhjulen
Tjenna Johnny, hur menar du här?
Om jag hissar bilen med alla hjul i luften, P-läget i lådan och jag inte kan rotera kardanen så behöver det inte vara v-växeln?
:o
Användarvisningsbild
av johnnype
OM jag förstår rätt, har inte tittat praktiskt, så sitter det en hylsa i båda ändar av kardanen. Om den bakre hylsan mot vinkelväxel blir rundsliten så sitter kardanen fortfarande "fast" i P-läget men det blir slir mot vinkelväxel.

Baserar bara detta på vad jag sett i VIDA så det kan vara fel förstås.
Användarvisningsbild
av wissel
Verkar klurigt detta, Vinkelväxeln sitter ju framme o Haldexlådan bak, hylsor på bägge hållen?
har inte tidigare sett att någon haft problem med hylsa baktill mot Haldex?
men tydligen är ju hylsan in mot V-växeln mjuk på de tidiga årsmodellerna!
Har inte hunnit kolla noga hur det egentligen ser ut men vid återkomsten till Sverige så är det på det igen!
men ruggigt irriterande med strulande 4wd i alla fall.
Ha de Johnny.

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]