Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla! :D
Fick problem med kupéfläkten på min 940:a (96:a med AC) som plötsligt började låta väldigt konstigt och verkade gå trögt..Misstänkte ganska snart att orsaken var att där kommit in löv i systemet, eftersom jag fann att nätet innanför luftintaget vid vindrutetorkarpanelen hade lossnat och fallit ned!..Började att lossna fläkten enligt anvisningarna i Haynes reparationshandbok..Två av skruvarna på fläkten var det inga problem med..Men den 3:e och innersta var ju näst intill omöjlig att nå!! Fruktansvärt svårt!! :x Trots att jag förfogar över en stor mängd små hylsverktyg och blocknycklar(7 mm skruvar)..Lyckades ändå till slut att få loss även denna skruv , så att jag kunde sänka fläkthuset så pass mycket att fläkttrumman blottades någon cm, och mycket riktigt, flänsarna var fulla av löv :!: ..rensade bort löven med en kombination av dammsugare och pincett..förde den åter upp i sitt läge och provade..Allt verkade nu normalt Tack&lov! :D
Nu till min egentliga fråga: Om man nu skulle behöva ta bort fläkten helt (för t.ex byte) är det nödvändigt ( som jag ser det), att sidopanelen i sittbrunnen tas bort helt för att fläkten skall kunna sänkas i sin helhet...Hur i all världen gör man detta ??:-/ Verkar sitta bergfast, finns inga synliga skruvar på själva panelen. och dessutom ligger den omlott med de andra täckpanelerna på golvet och vid dörrstolpen..verkar mycket komplicerat!
Någon som har några tips o tricks till mig om hur man går tillväga vid fläktbyte på 940 med AC, så tas det tacksamt emot!
Mvh
Ingemar
Det stämmer att man måste ta bort sidopanelen till höger om passagerarens ben. Imponerande att du klarat att komma åt fläkten utan att ta bort den!

Jag minns inte på rak arm hur man gör för att ta bort panelen, men det är inte svårt, tar några minuter bara. Jag har för mig att man börjar genom att lossa den lilla bit panel som överlappar partiet längst ner och längst bak på sidopanelen, men kan minnas fel. Jag kan kolla på min egen bil vid tillfälle.
Om det är samma som på min 745-a, som jag har haft bort fläktmotorn på ett antal gånger för smörjning av bussningarna, så lossar jag dem främsta skruven i den plastlist som sitter utmed tröskellådan (under en täckbricka i plast) så kan man "dra tillbaka" det skyddet någon cm (siter en "hake" i fästet för bränsleboxen) sedan kan man "vika ut" det. Det är "pilligt" och man får bända lite i det, men det går precis.
Hej igen! :D Och tack för svar!
Ja, det var sannerligen ingen nådig sysselsättning att komma åt fläkten! :x Men nu är den rensad och underpanelen tillbakasatt..och förefaller fungera helt normalt ingen ! :D.. Hoppas nu verkligen att fläkten håller bilen ut..så jag slipper denna sysselsättning någon gång mer..Mycket riktigt, där förefaller att vara någon form av elektronikenhet bakom denna panel, så den måste ju vara avtagbar på ett rimligt sätt..Förmodligen ganska lätt för dem som vet, och kan hur dess fästanordningar är konstruerade, men man är ju rädd för att ta i för hårt när man inte vet, och därmed riskerar att dra sönder något..7 och 9 serien verkar i princip vara identiska i det mesta..När det gäller fläktsystemet är skillnaden nog mest beroende på om bilen är utrustad med AC eller ej misstänker jag...
Har för mig att fläkten på den ena sorten (med eller utan AC) är busenkel att få loss. Men jag kommer inte ihåg vilken av dem det är, jag har ingen sån bil längre.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Problemet med dessa fläktar, för övrigt på dom flesta fläktar i dom flesta bilmärken, är att oljan i dom självsmörjande bussningarna torkar ut och då börjar fläkten gå tungt. Säkringen går sönder och man sätter kanske i en större säkring varpå plasten smälter i elcentralen. Detta är ett inte ovanligt fel på Volvo, kanske mest för att Volvo blir betydligt äldre än andra bilar snarare än det skulle vara sämre fläktar på Volvo. Dom flesta andra bilar är bilen i övrigt slut före fläkten.... :roll: Fläkten i sig är "köp och släng" men det går att "ta isär" och rengöra och smörja upp bussningarna. Jag har gjort det ett par ggr på min 745-a (med "vanlig" AC) men det är lite "pyssel" med det. Fläkten på min 745-a sitter numera i en "byggtätmassa" med 4 st "självgängande" plåtskruv med 8mm skalle och jordkabeln har en "egen" skruv. "Min" 745-a är för övrigt första årgången av 940 Det är en tidig -89-a och den har samma bottenplatta, chassie, som 900 modellerna. Karossen på 700 ändrades till -90 års modell och 900 kom -91. Så det är inte konstigt att dom är lika. "Elektronikenheten" bakom panelen är styrboxen för bränsleinsprutningen.
erikn skrev:Har för mig att fläkten på den ena sorten (med eller utan AC) är busenkel att få loss. Men jag kommer inte ihåg vilken av dem det är, jag har ingen sån bil längre.
Det är på dem som saknar AC, sitter endast i en skruv från sidan sen vrider man fläkten ett kvarts varv. Väldigt enkel och bra konstruktion.

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.