Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Falcon1337
Hej, har problem med min 940 turbo och skulle uppskatta lite hjälp då jag har begränsad tid att hålla på med bilen och försöka hitta felen så fort som möjligt och åtgärda (ombesiktning).

Bilen går fett, kolla felkoder och fick på motortemperatursgivare. Mätte på den och den verka funka bör man byta för och testa ändå?
Bilen hackar vid lite gas men om man trycker gaspedalen mer än halvvägs så går han rent och fint ??
Även tjurig att kall starta , kan det bero på den går för fett?

Fick förövrigt dom har värdena på besiktningen

CO: 0,8 (0,5)
CO 2,5k varv 0,6 (0,3)
HC 945 (100)

Antar HC vart hög då jag testa tanka lite etanol, förra gången hade jag 105 på HC.

All hjälp uppskattas till 100% :D
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Byt olja och filter först. Har motorn gått fett kan det ha spätt ut motoroljan med bränsle, då får du dessa förhöjda, värden. Kolla sedan att det inte finns den mista lilla läcka där det kan komma in luft någonstans mellan LMM och katalysatorn. HC är oförbrända kolväten, alltså bränsle som inte "brunnit upp" och har inget, eller mycker lite att göra vilket bränsle du kör på. Kolla även att vevhusventilationen och oljefällan är 100 Ok
av NilsO
CO-värdet på tomgång är nästan ok, men HC-värdet (tas också på tomgång) är jättehögt, mycket högre än motorn normalt har utan katalysator. Det tyder på misständningar på tomgång. (Hade motorn gått för fett på tomgång hade CO-värdet varit mycket högre.)
av sicnarf
Det är nog fel på din katalysator. Var katten varm ordentligt vid bes? Knacka på den och lyssna om det låter ihåligt. Bytt först olja och filter och tändstift. Annars verkar det som din motor inte förbränner all bränsle på rätt sätt. Det blir då högt HC för att katten blir förstörd.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Visst kanske det kan vara fel på katalysatorn. Men så högt HC-värde på tomgång får man inte ens om katalysatorn är ersatt med en bit rör. Så därför behöver man inte börja med att misstänka katalysatorn.
av triumph00
Hade sådant värde på en 740 och efter mycket letande, så var det boxen som gett sig (gav väl max bränsle hela tiden)
Bytt till en annan box begagnad och det fungerade fint igen
av Falcon1337
Tack för alla tips ! Har bytt olja och filter nu , och även märkt att 1:ans tändstift inte verkar vara *tätt* då det gängar snett men han går ändå på alla cylindrar. Kan det va så att det tändstiftet inte tänder som det ska vid tomgång att det inte blir förbränt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Ett tändstift som inte sitter ordentligt får inte ordentlig kylning och kan bli överhettat, och då "missar" det. Finns olika metoder att fixa det på, men fixa det måste du göra. Här finns en artikel om hur det kan gå tillväga, detta är en lös moped topp, men det funkar samma med en biltopp
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... iftsgangan
Jag har gjort det både med detta system (inte Biltemas dock) och med HeliCoil gängor med toppen monterad i i bil så det funkar. Bra med fett på tappen så stannar spånen där.
Du kan börja med att "rensa" dom gamla gängorna, det kanske räcker.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016877/
Annars finns det ju hjälp att få.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]