Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Antingen garanterar Volvofinans restvärdet och då blir det varken dyrare eller billigare. Endast "onormalt slitage" kan komma som extrakostnad.

Om du ansvarar för restvärdet så slår det följaktligen åt båda hållen. Du kan både få tillbaka och få betala extrapengar. Min gissning (vet ej) är att det är någon oberoende part som gör värderingen (KVD?). Det borde inte få vara ÅF i alla fall som värderar.
av KrilleW
Jag har full koll på den biten.

Det jag undrade över var HUR man häver ett privatleasingkontrakt före avtalat datum utan att bli återbetalningsskyldig.
av dissonans
Det är väl som nämnts tidigare: Volvo får sälja en ny bil till (antagligen dyrare än den förra) och får in en begagnad som de kan tjäna pengar på. Win-win situation så då slipper man väl avgiften för att bryta det första kontraktet i förtid =)
av Tjocken
KrilleW skrev:
Tjocken skrev:I diskussionen angående restvärdet... Känner mig rätt insatt i detta då jag/vi är inne på familjens 6:e privatleasade bil.

Restvärdet ligger helt upp till ÅF att bestämma i samspråk med kunden. Det brukar vanligen ligga mellan 40-60% på tre år och 1500mil/år.
Mina två första bilar la jag på 52% på tre år och 4500 mil. Nästa par bilar la jag upp på 58% och 59% restvärde på. Och nuvarande par är 56% och 58%.
Nu börjar dock volvo finans att strama till det där litegrann, håller på att diskutera att byta ut ena bilen och då verkar det svårt att lägga upp restvärdet över 56%. Men det går nog att gå högre om man kämpar lite. Men har märkt att många ÅF brukar vara knepiga på att lägga beräknat restvärde. Utan dom vill gärna lägga garanterat, men då blir det oxå ofta runt 50-55% restvärde.

Jag som vet att jag sköter mina bilar bra, håller mig hyfsat inom ramen gällande milen och så, då lägger jag gärna ett högt restvärde och rörligt, då jag har stor chans att få mer för bilen än vad som va avtalat när jah köpte den. Som min ena bil, den hade jag haft i ungefär 14 månader när jag valde att bryta kontraktet och bytte till en ny bil, redan då fick jag tillbaka 8000 då den låg så mycket över restvärdet just då.
Men man ska ju vara väl medveten om att man spelar ju med sina egna pengar när man väljer ett beräknat restvärde. Jag har hittills inte fått "böta" något när jag lämnat tillbaka någon bil. Har heller inte haft en bil över hela avtalstiden. Men allt handlar i grund och botten om hur man sköter sin bil.
Blir lite nyfiken på det där med att bryta kontraktet i förtid. Trodde det var något man får
Betala dyrt för. Allt handlar alltså om vad du hittills har betalat in och om det motsvarar vad bilen är värd just då?
Jag har bytt till både billigare och dyrare bilar, utan att få betala något extra. Jag har heller aldrig lagt någon första förhöjd hyra.
Men lite som folk är inne på i tråden handlar det om att volvo binder ju mig som kund under en ny tre års period så då tjänar dom ju ändå pengarna på mig liksom. Men mycket är förhandling oxå med säljaren, att pressa honom att betala så mycket som möjligt för bilen.
Jag får alltid rätt bra rabatt när jag skriver på avtalet, mellan 10-15% rakt av. Bra kampanjer vid tillfället när jag skriver avtal. Och sen lämna tillbaka när det är sämre rabatter och när ÅF behöver ha in begagnat liksom. Så har jag lyckats med mitt iaf. Finns säkert andra vägar att gå oxå.

Angående värdering när bilen lämnas tillbaka så är det ÅF och din säljare som värderar bilen på samma sätt som dom värderar inbytesbilar vid köp av ny bil. Och ja, lite handlar det ju om att du ska "sälja" på bilen till sin säljare liksom. Sen får man väl hoppas att säljaren inte är helt blåst, jag menar bjuder han till och lämnar 5000-20000 i handen när bilen lämnas tillbaka så är ju chansen större för honom att då få till en ny affär och tjäna ännu mera pengar liksom. Allt handlar ju om att hålla kunden nöjd liksom.

Det där med garanterat restvärde och "onormalt" slitage är ju oxå på ett sätt ett vågspel, preciseras ju aldrig någonstans tex hur många stenskott får finnas på huven? Hur stora/många repor får finnas på dörren? Stort eller litet dörruppslag? Ett märke i kofångaren bak för att du lastat tvättmaskin? Vad räknas i frasen "onormalt" slitage. Blir ju lite samma sak där som med beräknat restvärde att du ska ha en schysst säljare som ska se genom fingrarna, ammar kanske dom drar av för varje litet stenskott eller märke.

Sen en stor anledning till att jag själv valt beräknat restvärde är detta med mil, om jag skriver ett avtal på 1500 mil, totalt 4500 mil. Då får ju inte bilen stå på 4501 mil. Då blir det ju straffavgift om du har garanterat restvärde. Men inte beräknat, då kan man ju väga upp det mot att bilen är jättefin i lacken tex. Då kanske det rör sig om mer än 1 övermil, men ni fattar poängen liksom. 100 mil är ju 700 kronor. 1000 mil är ju 7000. Det blir lättare tycker jag att väga för och emot vid återlämnandet när det finns beräknat restvärde liksom.

Har en kompis som har en privatleasing bil med beräknat restvärde och 1500 mil per år. Han bytte jobb och reser nu i jobbet ca 200 dagar om året, kör typ 400 mil om året nu, om ens det. Alltså kommer bilen ha rullat ungefär 1600 mil när det lämnas tillbaka, och inte speciellt sliten. Han kommer ju få en rätt bra slant för bilen när den lämnas tillbaka liksom. Hade han haft garanterat så hade ju dom pengarna gått till ÅF istället liksom.
Finns ju för och nackdelar med båda säkert, och det kan ju diskuteras i evigheter liksom och alla får ju sin egna personliga uppfattning. Det handlar ju om att man ska göra ett köp som man känner sig trygg med och att man kan betala och man ska må bra. Vissa gillar att ta risker, vissa vill leva tryggt och upprutat. Och så kommer det ju alltid att vara.
av KrilleW
Då var order lagd.
Blev lite mer prylar än tänkt från början, men det får det vara värt.

XC60 D4 AWD SUMMUM automat
Svart metallic
Teknikpaket PRO
Klimatpaket VOC
Lastpaket

Sportstolar mörkgrå/mörkgrått tak
Titania 20"
Vinterdäck på 18" Leda
Stänkskydd fram/bak
Ilastningsskydd kofångare bak
Stylingkit silver
Backspegelkåpor silver.

Bara den jobbiga väntan kvar.
av lobbysleeper
Spoiler »
Trevlig spec!

Utgick du från gammal offert? (innan Klimatpaket-erbjudandet försvann)
Eller fick du det gratis ändå?
Något annat som ingick nu eller har prissänkts? Vad är grundpriset på D4 AWD Summum nu innan rabatt?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck Besvara istället.
av KrilleW
Spoiler »

Jag fick mina offerter för ett par veckor sedan och har sedan någon vecka gått in i förhandlingar. Vad som ingår eller inte och vad grundpriset var vet jag tyvärr inte. Fick ett pris med de tillvalen jag gjort och när jag var nöjd så slog jag till :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck Besvara istället.
av KrilleW
Ca. 5800kr blev det till slut. lite dyrare än det var från början men en hel del dyra tillval.
Användarvisningsbild
av Ted68
KrilleW skrev:Ca. 5800kr blev det till slut. lite dyrare än det var från början men en hel del dyra tillval.
1500 mil per år? Och hur mycket extra kostar 20"?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 22
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Vårda v90 2025

Volvo rostar alltihop inom tre år. Sälj[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]