Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cahlle
Det gäller en 240 med b230 som spikar på tomgången. Den går även väldigt illa när man startar den kall typ på tre burkar.
Problemet kom efter byte till en renoverad 531 topp. innan var det inga problem.
Bilen har 531 topp, gröna äkta R spridare, linjär malpassi btr ställd på 3,8 bar, hemmabyggd 3" lmm, sportliftfilter, orginal grenrör turbo och avgas, laddtryck orört, anpassade vikingchip, 95oktan, orginal soppapump.

Någon som kan ha tips om vart man ska börja?
Användarvisningsbild
av Frrla
Lättare än man tror och sätta remmen någon kugg fel på antingen rotorn eller vevaxel. men de har du nog dubbelkollat? i så fall är det ju tändningen står fel om inte stiften är helt fel sort.

Den kan spika pga fet/mager (för låg oktan) bränsle också.
tändningen blir aldrig samma om du byter toppen (och kam). den måste efter justeras.
Kan vara så illa att kammen är "fel". då måste du ha ställbart kamdrev eller byta kammen, samt ställa tändning efter det.

antar att allt runt omkring är i bra skick?
av cahlle
Jag dubbelkollade kamremmen men frågan är om man kan ställa något remhjul ett varv fel eller är jag helt ute och cyklar?
allt annat är i bra skick, däremot hörde kag inte pumpen under bilen idag när jag vred på tändningen?? märkligt för den låter ju alltid annars.
Användarvisningsbild
av Frrla
Pumpen går bara när trycket i systemet är "för lågt". har märkt på mina k-jet motorer att de kan hålla trycket i flera veckor. pumpen startar oftast direkt när man vrider på starten. Är inte 100 insatt på F men har för mig att det är "samma" procedur där.
Men trycket måste ju vara inom marginalerna. så inte dumt att kolla upp vad just du behöver till din motor med tanke på att du moddat den ganska mycket.

Sitter kamremmen efter märkningarna är det inget att oroa sig för där.

hur nära sitter det öppna luftfiltret lmm då? Kan ställa till med duktigt med oreda om det sitter direkt på den. Det ska alltid vara minst 30cm slang mellan tror jag den universella rekommendationen var.
av NilsO
Den kan inte gärna spika på tomgång, det måste vara något annat. Du kanske kan lägga upp ett klipp med ljud så kan folk lyssna.
av cahlle
Okej soppatrycket skall vara 3,8 bar till min mod.
luftfiltret sitter direkt på lmm, men har haft så på tidigare volvobilar utan spikningar.
jag ska försöka fixa ett videoklipp under helgen.
Användarvisningsbild
av lennarte
En motor kan väl inte "spika" på tomgång, "spikningar" uppstår ju vid belastning. Du skriver att den startar på 3 cylindrar och det började efter du bytt topplock. Kan det vara så att det är något med toppackningen så det kommer lite vatten i en cylinder när den står still?
Användarvisningsbild
av Frrla
Spelar ingen roll om de fungerat på andra bilar eller inte. varje bygge är unikt även om de är "samma" grejer.
Jag har haft spikningar eller kolvslammer (som kan låta ganska likt) på tomgång pga att det vart konstig bränsle/luft-blandning. men när man gasat har det stabiliserat sig.

bränslepumpen på F är 3 bar. en ny eller fräsch kan vara på runt 4, men bränsletrycksregulatorn reglerar ner det till standardvärdet iaf, å de är väll runt 2.6-2.8 någonstans (taget ur luften och lite erfarenhet).
I så fall skaffar man en ny (ställbar) regulator, räcker inte det brukar man införskaffa en k-jetronic pump, som är på 6-7bar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Å
Frrla skrev:bränslepumpen på F är 3 bar. en ny eller fräsch kan vara på runt 4, men bränsletrycksregulatorn reglerar ner det till standardvärdet iaf, å de är väll runt 2.6-2.8 någonstans (taget ur luften och lite erfarenhet).
Du är ganska nära i alla fall. Hur högt tryck pumpen "ger" beror helt och hållet på regulatorn. I detta fall med en "F" pump är regulatorn förställd på 3 bar (2,5 på LH2.2). När jag började köra på E85 hade jag original pump (LH2.4) och en justerbar regulator. Det var inga problem att "ställa upp" trycket till 6 bar. Bränsleslangen innan railsen hade jag kapat och satt ett t-rör och en manometer, den slangen tyckte inte om det och "släppte" invändigt och tätade röret i railsen helt så motorn stannade. Då stod manometer på lite över 10 bar, så det är nog max vad den orkar. Köpte en ny pump av "044" typ på Biltema mest på grund av ålder på den gamla (drygt 40000 mil) och för jag körde på så högt tryck. Den nya ger mer i l/min. och tål högre tryck. Körde ett tag på 8 - 8,5 bar men då fungerade inte vakuum regleringen längre, då bytte jag till större spridare och kör idag på 4,5 bar. Vakuumregleringen fungerar och motorn "spinner som en katt" med 16V klös och går riktigt, riktigt bra på 100% E85.
Vakuumregleringen sänker bränsletrycket med c:a 0,5 bar på tomgång och låg belastning och anledningen är att det ska ge lite mer bränsle vid belastning (inget vakuum, 3 bar) t.ex vid fullgas.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]