Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buck666
Köpte för knappt ett år sedan nytt batteri till min v70 D5. Bilia säger att det ska sitta ett 80 Ah batteri i min bil, men det gamla batteriet var 90 Ah, så jag köpte ett nytt likadant. Nu har mitt nya batteri blivit dåligt, spänningen är för låg för att värmaren ska starta. Var in med bilen till Volvo i måndags, de laddade batteriet och testade det med resultatet 100%. Idag startade inte värmaren igen, batteriet har alltså blivit urladdat på 3 dagar och Volvo vill inte byta det på garantin med hänvisning till att min generator och elektronik inte är anpassat för ett större batteri.

För det första, finns det någon som helst rimlighet i detta påstående?

För det andra, borde inte säljaren på Bilia informerat mig om detta när jag köpte batteriet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Skillnad på 10 ah är ju inget så de är nog mest för o slippa undan de säger så.. men antingen verkar du ha nåt som drar tjyvström eller så är inte generatorn helt kry. Om du har en multimeter så mät över bstteripolerna efter att bilen stått avstängd och låst i ek halvtimme. Starta sen bilen och mät igen. Du ska komma över 13.5 v minst med motorn igång
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur kör du ? Om värmaren går en timme innan start bör du kör bilen lika länge, dvs en timme eller 10 mil då för att återladda batteriet.
av Buck666
Kör visserligen rätt kort sträcka till jobbet, men jag kör i regel värmaren ca 15 min. Dock tycker jag att batteriet ska hålla mer än 3 dagar med värmare även utan att det hinner laddas så mycket emellan...

av Schmoyoho
Prova ladda batteriet själv hemma och kör bilen utan värmare några dagar, det är ju ändå inte så kallt ute att man inte klarar sig. Mät spänningen efter någon dag och se vad vilospänningen ligger på (öppna huven och vänta fem minuter utan att röra några dörrar eller knappar så någon styrenhet vaknar). Tror den ska ligga på kring 12,7 V om batteriet är friskt som volvo säger, finns grafer om man googlar.
av least
Eller ta dig till en verkstad som kan belastningstesta batteriet. Bra volt vid vila är inte ett kvitto på att batteriet är friskt. Dock tror jag att en ctek-laddare kommer att fixa till batteriet, ladda då och då så kommer värmaren att inte plåga ditt batteri lika mycket.
Användarvisningsbild
av Momentum
Buck666 skrev:Volvo vill inte byta det på garantin med hänvisning till att min generator och elektronik inte är anpassat för ett större batteri
Det där är ju bara trams, klart att bilen klarar av ett "större" batterie
Fråga vad som händer om man sätter i ett "mindre" - exploderar bilen då?
av Buck666
Kan tillägga att jag med en batteritestare uppmätte 12,0 V på batteriet när det var precis nyladdat och Bilia sa att batteriet var 100%

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]