NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Ska till o sätta på vinterdäcken nu i veckan som kommer o tänkte då passa på att byta bromsbeläggen bak. Har ett sånt där verktyg för att skruva o pressa in kolven, köpte på biltema när jag hade en V40. Frågan är om det verktyget passar på v50in?

Detta verktyg har jag
Bild

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av McKenneth
Enligt PDF-filen på Biltema så är det "slätt" verktyg till Volvo. Så måste man ens skruva in oket? Har inte bytt på min T5´a än, men ska göra det i samband med byte till dubbbdäck. Brukar funka att skruva med en polygrip (tar en jävla tid) eller hem-tillverkat verktyg som går att köra med skruvdragare/muttermaskin.....
Ska man bara pressa in det så är det bara att använda en tillräckligt stor polygrip och köra! :)
av flub
Det kan säkert funka det där verktyget,
Jag bytte förra hösten, och jag körde bara med en tving och polygrip att skruva med, det gick fint.
Användarvisningsbild
av grillchips
När farsan bytte på belägg på min V50 för några år sen så hade han ett gammalt verktyg för bromsoken som vi hoppades skulle passa - det gjorde det inte.
Men som flub säger, polygrip och lite påhittighet så gick det ändå men nästa gång vette tusan om jag ändå ska ta och köpa det rätta verktyget bara för att slippa strulet och den extra tiden det tog för att man var snål. :lol:
av dieselputte
Den händige kan säkert borra hål motsvarande de som sitter i okens kolvar bak, gänga hålen och dra i lämplig skruv som då bildar de stift som rätt verktyg har. Sen ska det inte vara några problem.

Jag har detta kit http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019405/ men tyvärr ingen passdel funkar. Stiften som sitter i själva grundverktyget har dock rätt mått när det gäller avståndet mellan dock lite för stor diameterpå stiften. Jag löste det genom att borra upp hålen i kolvarna och det funkar bra.

Skruva med polygrip med tryck från en tving låter riskfyllt för manschetterna och de vill man ju inte skada.

PS: Passa på att motionera parkeringsbromsens hävarm och smörja de när du ändå håller på. De har en tendens att börja kärva med tiden och då får man slö parkeringsbroms.

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]