Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan ju va så att den du tog från skroten var kass också. Eller så är båda hela med ECU skickar signal till den felaktigt.
Hur hade du det med lambdasonderna?
Känns lite som att det kan vara ett följdfel, att ECU försöker kompensera för något genom att köra in mer luft i bränslet? Säkert att du inte har något vakuumläck någonstans?
Fritzell skrev:Kan ju va så att den du tog från skroten var kass också. Eller så är båda hela med ECU skickar signal till den felaktigt.
Hur hade du det med lambdasonderna?
Känns lite som att det kan vara ett följdfel, att ECU försöker kompensera för något genom att köra in mer luft i bränslet? Säkert att du inte har något vakuumläck någonstans?
Det är möjligt, men jag börjar fundera om det verkligen är ett elektriskt fel.

Symtomen är inte permanenta och uppstår bara när det är kyligare ute, insugsluften är ju dessutom förvärmd på den här motorn så när jag körde med bilen låg insugs temperaturen på ca 30-35 grader.

Läste runt lite på nätet och hittade en intressant tråd, en kille med liknande problem bytte bränslefilter och bilen fungerade som den skulle efter det, insåg precis att det är ca 10,000 mil sen jag bytte och det kanske är dags nu, om det är något klägg i filtret som blir "segare" när det är kallt ute så kanske det kan ge dessa symtom
Konstigt om nu filtret skulle på verka tomgången så där, du borde ju tappa effekt i första hand när du kommer högt upp i varvregistret. Ju mer du varvar desto mer bränsle behöver motorn, för mig på min bil känns det som att styrenheten inte hinner att få igång bränsletillförseln i tillräcklig tid, dvs när jag motorbromsar och frikopplar så kan den ibland göra sådana ryck men även vid start av varm motor som jag har skrivit tidigare så upplevs dessa rycken.
har en v70n 2002 2.4 sug med gamla spjället, glömt vilken etikett det är på den, men förmodligen det lite bättre spjället då det är en sen 2002 men ändå spagetti spjället.

jag har problem med dippar, men enbart vid varm väderlek, jag har ingen aning om vad det beror på, men när bilen är kall går den bättre än nånsin, men även vid normal drifttemp bara det är kallare väderlek

under sommartid dippar den hela tiden, så fort man saktar ner inför trafikljus te.x , för att inte tala om när a/c är arbetar sommartid, det är så hela bilen vibrerar när den är tomgång, inte att den dör, men dippar väldigt långt ner i varvtalen.

funderat på att byta spjäll "bara för att " , ofattbart att motorgången är hela annan än i min gamla 850 , där den är tyst och fin och går fint upp i tomgång för kompensera för ac , ja elektronik är inte alltid till godo, ibland bättre med äldre bilar.
Liten uppdate efter dagens felsökningar.

Jag utgick från att tomgångstabilisatorn (som enligt vadis heter Assisted Air Control Valve) inte fungerar som den skulle.

Jag jag förstår så är det en luftpump, den får styrspänning och ger faktiskt ut en rimlig singnalspänning, och eftesom den gör det så får jag ingen felkod.

Nu har jag prövat båda två med tändningen på och när motorn är på, och ingen av dem snurrade utan de bara gav i från sig ett "bussade" ljud, så i jag är nog rätt säker på att de inte fungerar som de ska?

ska dock mäta upp de med ett oscilloskop innan jag köper en ny
Gjorde visst fel nr jag testade "Aacv" n den rör på sig när man gasar så det är uppenbarligen inte felet.

mer intressant var att jag plockade ur luftfiltret för att eliminera bort det felet, och fick då koden P1603, vilket tyder på spjällhuset, satte tillbaka luftfiltret och koden kom inte tillbaka
Kopierar och klistar in:
Re: ETS Lampa Volvo V70 -00 140HK
Inläggav mikeyman35 tis 06 mar 2012, 11:58

P1601=ECM-91FO
P1603=ECM-91A7

ECM-91FO: Om gasspjällsenheten(ETM) registrerar ett internt fel sätts felkod ECM-91FO i motorstyrenheten.
ECM-91A7: Om gasspjällenheten (ETM) registrerar ett internt eller externt fel sätts felkod ECM-91A7

Felorsak:
-föremål blockerar trottelplattan(oljefilm, damm,etc).
-dåligt laddat batteri eller korroderade anslutningskablar
-spänningsmatningen till gassjällsenheten
-gammal programvara i gassjällsenheten
-defekt gassjällsenhet

Det första som ska kontrolleras är batteri och laddningssystem. För låg batterispänning kan orsaka denna felkod.
Kontrollera gassjällsenhetens kontaktstycke med avseende på kontaktresistans och oxidation.
Kontrollera gassjället beträffande föroreningar/ kärvning samt att inget föremål blockerar spjället.
Tips:Små föremål kan förorsaka att spjällskivan fastnar temporärt, detta kan ge felkod.
Kontroll av spänningsmatning:Kolla så att ETM får spänning från systemrelä. Vid tändning på ska ett pipande ljud höras från gasspjällsenheten under en kort stund, då den har spänning.
Bromsok kärvar

Inte ovanligt att det nöts hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]

Har tyvärr ingen multimeter.