Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djungelbrand
Djungelbrand skrev:Skadeverkstaden ringde nyss och skall fixa dörren på tors, skulle ta max en timma. Hoppas det blir perfekt!
Tänkte bara rapportera hur det gick med min bakdörr. Det blir en liten novell ;)

När jag startade bilen på jobbet för att köra till verkstaden fick jag felmeddelande "Låssystemsfel, Service snarast, Kör till verkstad". Det var ju smidigt när man ändå skulle dit eller nått...
IMG_8525.JPG
Felmeddelande
IMG_8525.JPG (1.4 MiB) Visad 922 gånger
Började med att fixa till dörren på skadeverkstaden. Blev till synes bra och jag drog vidare till han som skulle kolla felmeddelandet. Han konstaterade att det var lås i höger framdörr som slutat fungera. Dörren går alltså inte att öppna! Dom kunde fixa detta om EN VECKA! kul...

Det hela slutar dock inte här. Har ju haft bilen i 1,5 v nu så det var dax för en grundlig handtvätt. Då såg jag att det var en repa på höger bakdörr som dom justerat, se bild. Fan va trött man blir. Jag är 110% säker på att den inte var där innan jag lämnade in den.
IMG_8533.JPG
IMG_8533.JPG (1.66 MiB) Visad 876 gånger
Sen när jag tvättade vidare upptäckte jag att den lilla svarta kåpan mellan a-stolpen och dörren bakom backspegeln har lossnat på vänster sida.
IMG_8530.JPG
IMG_8530.JPG (1.6 MiB) Visad 855 gånger
Inte så snyggt.

Efter detta ser jag även att överkant av höger framdörr sticker ut lite mer nu efter justering, kollade närmare och ser att listen inte sluter tätt mot plåten.

Till sist så märkte jag även att höger backspegel ej fäller in sig vid låsning. Antar att detta har med låsproblematiken att göra..

Känns inte så kul med så här mycket problem på 1,5 vecka. Tycker ju bilen är helt överjävligt grym i övrigt men dessa brister förtar ju det hela en aning. Befarar att denna är byggd på en måndag..

Skall kontakta säljaren imorgon och lägga fram all info.

Over and out
Bilagor
IMG_8535.JPG
IMG_8535.JPG (1.19 MiB) Visad 842 gånger
av Djungelbrand
Uppdatering..

- Höger framdörr gick inte att låsa igår kväll. Fick mess hela tiden från VOC att bilen var olåst. Larmet gick iaf när man öppnade men den gick ej att låsa.
- Ledljuset i dörrhandtaget är dött
- Säljaren har inte hört av sig
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lätt att det är nåt i genomföringen av elen till dörren. För övrigt, var i hela världen görs så dåliga verkstadsjobb?
av Djungelbrand
Vill inte outa företaget i detta nu.
av macattac
Gorban skrev:
Gorban skrev:Härom dagen startade sensus om två gånger i direkt följd när jag var ute och körde. Jag tappade destinationen som var inställd i navigationen. Jag hade farthållaren på och den fortsatte fungera som om ingenting hade hänt.
Nu i kväll hände det igen. När jag startade bilen spelade den radio vilket den även gjorde när jag parkerade den. Jag körde iväg och försökte samtidigt få igång Spotify utan att lyckas spela musik. Efter en stund blir skärmen svart och startar om två gånger. Jag förlorade även kartbilden i förardisplayen en stund och jag fick ett meddelande om att parkeringssensorerna inte längre var tillgängliga. Efter en stund var allt tillbaka till det normala igen.

Någon mer som har upplevt det här?
Det där hade jag på en ny MB E-klass 2014...navi hängde sig med "bluescreen"...dokumenterade det och merca gjorde något...vad vet jagi nte men det fixade sig.

Samma på en VW GTE 2016 att apple carplay ballade ur helt o hållet....
Verkar bli vanligare när nu "vanliga" OS letar sig in i bilarna
av Gorban
macattac skrev:
Gorban skrev:
Gorban skrev:Härom dagen startade sensus om två gånger i direkt följd när jag var ute och körde. Jag tappade destinationen som var inställd i navigationen. Jag hade farthållaren på och den fortsatte fungera som om ingenting hade hänt.
Nu i kväll hände det igen. När jag startade bilen spelade den radio vilket den även gjorde när jag parkerade den. Jag körde iväg och försökte samtidigt få igång Spotify utan att lyckas spela musik. Efter en stund blir skärmen svart och startar om två gånger. Jag förlorade även kartbilden i förardisplayen en stund och jag fick ett meddelande om att parkeringssensorerna inte längre var tillgängliga. Efter en stund var allt tillbaka till det normala igen.

Någon mer som har upplevt det här?
Det där hade jag på en ny MB E-klass 2014...navi hängde sig med "bluescreen"...dokumenterade det och merca gjorde något...vad vet jagi nte men det fixade sig.

Samma på en VW GTE 2016 att apple carplay ballade ur helt o hållet....
Verkar bli vanligare när nu "vanliga" OS letar sig in i bilarna
Windows 95 stod det på displayen när den startade om. :wink:
av niggo
Gjorde ett nybörjarfel och postade en del strul i en annan tråd.... saxar in samma text här där det hör hemma.

Har efter ett par veckor två problem som jag inte klassar som handhavarfel...

Det största är parkeringsbromsen. Jag kan ha nåt fel med min men den nyper till direkt ifall man inte är blixtsnabb på gaspedalen. Exempelvis när du skall backa ut ur en P-ruta. Du startar bilen och lägger i backen. Om du har automatbromsen aktiverad (vilken jag gillar) så slår P-bromsen på när du lägger i backväxeln. Då skall du trycka bort P-bromsen med bromspedalen nertryckt. So far so good. Problemet är att du har en bråkdel av en sekund på dig att flytta foten till gaspedalen annars nyper P-bromsen till igen. Detta sker oavsett hur länge du trycker på knappen eller bromspedalen. Resultatet är att du ofta är sen och verkar sitta och "jucka" med bilen i P-rutan och när du lyckas få rull på bilen så blir det ofta en jäkla fart eftersom du stressat till gaspedalen. Vår v70 hade aldrig problem med detta. Nån som känner igen sig i detta?

Senil regnsensor är det andra problemet..... och märks bara när man kör sakta (10-30km/h) i lätt regn. Då verkar den glömma bort att svepa och när den väl gör det så kör den ett dubbelsvep som plåster på såren. Nån mer som upplevt detta?
av HVTH
Spoiler »
Ang. parkeringsbromsen, har du bälte på dig när detta sker? Isåfall skall du ju inte manuellt behöva trycka bort P-bromsen, utan den skall ju gå bort så fort du gasar (om du är bältad dvs). Tror inte heller den skall aktiveras öht så länge du är bältad, endast färdbromsen skall ligga kvar med Auto-Hold i D/R med bältad förare tror jag. Dock osäker skall tilläggas.
av Gorban
andreas 80 skrev:Så som du beskriver hvth fungerar autohold för mig.
P bromsen aktiveras inte förrän jag slår av bilen helt.
Det är autohold han menar. Jag använder aldrig den när jag parkerar och backar och håller på. Det brukar bli problem. Jag använder bara autohold i köer.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]