Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

cbl818n skrev:Jag har ett nytt set med 18" Landsail is33 i garaget som väntar på snön, sen kan jag lämna ett omdöme. Har aldrig prövat Kinadäck innan, vare sig sommar eller vinter utan varit trogen Conti/Nokian-sulor innan. Är dom för dåliga så åker dom av bilen, om inte jag åker av vägen innan. :shock:

Trevligt trevligt,

Får hoppas på att snön kommer snart så vi får ett omdöme samt att du inte åker av vägen :D
skrothögen skrev:
cbl818n skrev:Jag har ett nytt set med 18" Landsail is33 i garaget som väntar på snön, sen kan jag lämna ett omdöme. Har aldrig prövat Kinadäck innan, vare sig sommar eller vinter utan varit trogen Conti/Nokian-sulor innan. Är dom för dåliga så åker dom av bilen, om inte jag åker av vägen innan. :shock:

Trevligt trevligt,

Får hoppas på att snön kommer snart så vi får ett omdöme samt att du inte åker av vägen :D
Jag kör Landsail sommardäck. Helt okey,kört sen slutet av Mars. Såg ett vinterdäcktest igår på Aftonbladet. Vinterdäck verkar inte bra av detta märke.
http://www.aftonbladet.se/bil/article23529683.ab
cbl818n skrev:tråkigt att det var det äldre odubbade landsail däcket dom testat. is33 dubbat kom 2015 men fanns inte med i testet. :(
Jaha okey Jag tror att kör man mest i stan,så duger dom nog. Nog värre om man kör motorväg med höga hastigheter.
Som mee allt annat de duger så länge inget händer. De är ju inte förrän de står en älg på vägen o du verkligen vill tvärnita du vill ha de bästa bromsarna och bästa däcken och helförsäkrat ifall ändå kör på älgen som man önskar att man skaffa de bästa av allt. Men det är avvägning som allt annat och vet man de med sig att man kanske inte köpt de bästa däcken så får man anpassa sig o köra därefter
robinb3rgsten skrev:Som mee allt annat de duger så länge inget händer. De är ju inte förrän de står en älg på vägen o du verkligen vill tvärnita du vill ha de bästa bromsarna och bästa däcken och helförsäkrat ifall ändå kör på älgen som man önskar att man skaffa de bästa av allt. Men det är avvägning som allt annat och vet man de med sig att man kanske inte köpt de bästa däcken så får man anpassa sig o köra därefter
Ett däck kan bara vara genomsnittligt bäst...tittar du på vilket däcktest som helst så ser du att inget däck är i 1a i alla test. Tar du tex sommardäckstestet jag länkade till längst upp så vill du hellre ha Landsail när det är våt vägbana än Michelin, skiljer faktist fem meter i bromssträcka. Men så tittar du på nästa test, vattenplaning och där fick Landsail vattenplaning vid 82km/h och Michelin vid 84km/h.
Så när älgen kliver ut i vägbanan är det alltså bäst att ha däcket som är bäst vid just det underlaget/temperatur, vilket kan bli svårt :)

Men gobitarna man får titta efter i testen måste vara bromssträckor i olika underlag samt hur däcken beter sig i olika underlag. Rullmotstånd/Bullernivå och varvtid i testen är bara sekundära saker som inte har med säkerheten att göra, men kan samtidigt dra ned på slutresultat rejält.
Jag har inga förhoppningar om att just detta däck är nån Nokian-killer, men det mesta är stadskörning och varken frun eller jag är i behov av bilen till jobbet, så man "måste" inte ge sig iväg en isig och snöstormig morgon. Man får anpassa hastighet efter sulor. Man undrar ju lite hur slitaget och ljudnivå är. Får kränga på dom snart.
Nej någon Nokian killer lär det väl knappast vara men kanske är ett okej däck eller ett som åtminstone är över förväntan.
By the way har inte Nokian fabrik i kina numer :wink:
Jag lägger nog fasiken en beställning....om inte annat så slänger jag bara på mina gamla däck om dom skulle vara för dåliga.

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]