Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
Linqid skrev:
Joffapoffa skrev:Den åttastegade lådan lär ju vara den nya lådan utvecklad till VEA-motorerna. Skulle tveklöst välja den framför sexstegad.
Även den sexstegade lådan är ny för VEA, det är inte samma gamla växellåda som för de 5-cylindriga motorerna.
Ny som i vidareutvecklad ur Geartronicen. Se Oldman99:s länk
av Linqid
philipsguy skrev:
Linqid skrev:
Joffapoffa skrev:Den åttastegade lådan lär ju vara den nya lådan utvecklad till VEA-motorerna. Skulle tveklöst välja den framför sexstegad.
Även den sexstegade lådan är ny för VEA, det är inte samma gamla växellåda som för de 5-cylindriga motorerna.
Ny som i vidareutvecklad ur Geartronicen. Se Oldman99:s länk
Jag kan endast hitta info om den 8-stegade i det materialet. Var hittar jag den informationen?
av hotelmiketango
Om man jämför spec för D3, D3 AWD och D4 på volvocars.se så ser man att D3 AWD har data som liknar D4 mer är D3 vilket borde tyda på att D3 AWD har dubbelturbo, eller?
av BennyL
D3 AWD är en "nertrimmad" D4, den har dubbelturbo. Det ser du på att den har 350nm kontra vanliga D3 som har 320nm. Den har även 8-stegade automaten vilket inte den vanliga D3:an har, den har den nya 6-stegade.
av Angarok
Jag har inte lyckats hitta tillförlitliga motordata för D3 och D3 AWD på någon sida som handlar om V90. Värdena på byggsidan är fortfarande helt felaktiga. Kollar man på kampanjsidan för V90 är båda D3-varianterna listade med 350 NM.

Vi får nog inte veta med säkerhet innan bilarna finns hos handlarna.

En detalj i sammanhanget är att V90 D3 har ett avgasrör och D3 AWD har två...
av JLS
Hej!

Googlade runt lite för att kolla olika D3 motorer och hittade denna...
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=32872750
Balansaxeln kommer från en V60cc D3 aut. (D4204T4). Då vet vi att denna motor har balansaxlar vilket inte D4204T9 (V90 D3 FWD) har. Rimligen så är det en "komplett" nedtrimmad D4 motor annars blir det väl många olika varianter.

edit: vet inte varför inte länken funkar?
Kopiera och klistra in:www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmo ... d=32872750
Hur som helst, AWD har balansaxlar och verkar ha samma hårdvara som D4
Senast redigerad av 1 JLS, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
Jag tycker att beteckningen "VED MP/HP" på bilden är intressant. Det finns alltså VED (VEA Diesel) i versionerna LP, MP och HP.

Jag drar slutsatsen att D3 är Low Performance, D3 AWD är Medium Performance och D4 är High Performance. D3 och D4 (LP respektive HP) har vi ju koll på sedan tidigare.
av JLS
JLS skrev:Hej!

Googlade runt lite för att kolla olika D3 motorer och hittade denna...
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=32872750
Balansaxeln kommer från en V60cc D3 aut. (D4204T4). Då vet vi att denna motor har balansaxlar vilket inte D4204T9 (V90 D3 FWD) har. Rimligen så är det en "komplett" nedtrimmad D4 motor annars blir det väl många olika varianter.

edit: vet inte varför inte länken funkar?
Kopiera och klistra in:www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmo ... d=32872750
Hur som helst, AWD har balansaxlar och verkar ha samma hårdvara som D4
Såg att alla delar till bilen/motorn låg på samma skrot. (stackars bil, blev bara 32 mil gammal) Det var ju bara att kicka sig vidare till turboaggregat, och det visst sitter det dubbla snurror på D4204T4. Fast det var vi väl ganska säkra på redan...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Dock förblir ju frågan obesvarad om o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]