NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mini_ice skrev:
GT-mannen skrev:Nä, växlingsindikatorn finns till samtliga motorer.

Det enda som skiljer DRIVe från D2 är, förutom den lägre utsläppsnivån, att DRIVe har Start/Stopp-funktion. Det saknas på D2. Även fordonsskatten på DRIVe är lägre än på D2. Det skiljer ungefär 150 spänn.

/Håkan
Detta är väl en sanning med modifikation, DRIVe har väl partikelfilterbyte vid 12000mil samt påfyllning av additiv?
Medan D2 har "underhållsfritt"?

Tänker mest om en köpare läser denna tråd och tror de är samma.. 109hk i drive och 115 i D2 :P
Om bilen är tillverkad efter maj 2011 är det 115-hästarn i båda, det vill säga med underhållsfritt partikelfilter. Annars står det fel i försäljningsbroschyren som jag har.

/Håkan
GT-mannen skrev:
Mini_ice skrev:
GT-mannen skrev:Nä, växlingsindikatorn finns till samtliga motorer.

Det enda som skiljer DRIVe från D2 är, förutom den lägre utsläppsnivån, att DRIVe har Start/Stopp-funktion. Det saknas på D2. Även fordonsskatten på DRIVe är lägre än på D2. Det skiljer ungefär 150 spänn.

/Håkan
Detta är väl en sanning med modifikation, DRIVe har väl partikelfilterbyte vid 12000mil samt påfyllning av additiv?
Medan D2 har "underhållsfritt"?

Tänker mest om en köpare läser denna tråd och tror de är samma.. 109hk i drive och 115 i D2 :P
Om bilen är tillverkad efter maj 2011 är det 115-hästarn i båda, det vill säga med underhållsfritt partikelfilter. Annars står det fel i försäljningsbroschyren som jag har.

/Håkan
Det innebär att denna V50 Drive Summum som är tillverkad 2011-01 (som har 84kW/115 hk), har filter som måste bytas? http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 58-9801649

Tillverkade efter 2011-05 blir väl MY12 Classic? Trodde inte att Drive fanns då, utan att D2 var enda 1,6-dieseln...
Efter att ha googlat lite har jag kommit fram till att D2 med det underhållsfria partikelfiltret kom redan i maj 2010 (MY11), samtidigt som D3 och D4 dök upp. Troligtvis fick DRIVe samma motor redan då. Kan säkert finnas något undantag.

https://nybergsbil.wordpress.com/2010/0 ... ran-volvo/

DRIVe fanns i Classic-utförande. Inte särskilt vanlig skulle jag tro. Dessutom var den 4000 kronor dyrare än D2 som ny. Står, liksom på övriga Classic-modeller, bara Classic på bagageluckan.

/Håkan

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]