...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Hah, smarta engelsmän :D Jäklar vad krockar det skulle bli i en sån rondell, särskilt med tanke på hur många kör i vanliga rondeller idag, utan att blinka, placera sig till vänster när man ska åka höger etc.
av Boden
Den rondellen hade varit fin på en uppkörning :D
Användarvisningsbild
av Nissex
jag hörde chefen för trafikpolisen i västra götaland och en av hans poliser som pratade på radio city i gbg för nån vecka sen lr så,
dom sa att man ska se en rondell som en enkelriktad gata som går runt i en cirkel = man ska bara blinka när man ska svänga ut ur rondellen
av S60AWD2.5T
Nissex skrev:jag hörde chefen för trafikpolisen i västra götaland och en av hans poliser som pratade på radio city i gbg för nån vecka sen lr så,
dom sa att man ska se en rondell som en enkelriktad gata som går runt i en cirkel = man ska bara blinka när man ska svänga ut ur rondellen
samt vid byte av körfält om rondellen nu har fler
Användarvisningsbild
av Nissex
ja just d, glkömde att skriva d :oops:
av OC-RA
Varte gång jag läser en intressant tråd så har den pågott minst tre sidor redan, jag måste tydligen bli lite snabbare!. För att återgå till tråden, det måste vara bättre att blinka en gång för mycket än en för lite. Det stora problemet uppkommer när det är tvåfiligt både in och ut ur rondellen. Jag fick gå en kurs hos trafikskolan nyligen för att kunna handleda min dotter. Enligt dom så har en domare godkänt att man kan åka i en tvåfilig rondell , hålla högerfilen och åka runt hela varvet. För mig och dom jag berättat det för verkar det helt sjukt. Det värsta är tydligen att det blir ett preudikat på det så det inte går att ändra. Om det är så som trafikskolan sa så gäller i stort sett inga lagar när man är inne i rondellen. Enligt dom så betalar man sina egna skador. Det kanske finns någon annan som vet något mer.
av anp
Såg i går en trafikskola som fortfarande lär ut att blinka Vänster vid infart i cirkulationsplats.

Om vi skippar diskussionen om hur blinka, och ser mer till hur reglerna är skrivna. Och vad trafikskolor är till för, så kan jag inte begripa hur en trafikskola kan medvetet lära ut, och uppmuntra till den totala förvirring som råder i trafiken vid just cirkulationsplatser.
Har talat med andra körskolelärare från andra städer, och de säger att de skall lära ut vad som står i regelboken punkt! Egna tolkningar såsom vänsterblinkers i cirkulationsplats har inte i körskolebilen att göra.

Vore intressant att konfrontera läraren med ex,vis driver 64´s utmärkta exempel ( som dödade den andra tråden ) och höra hur denne ställer sig till det exemplet.
Och om läraren alls kan försvara utlärningen alls på ett logiskt sätt.
Andra lärare i samma stad har misslyckats med det tidigare, men lärde likväl ut fel körsätt jämfört med regelboken.

Ok att det inte står att man inte får blinka Vänster, men körskolor borde uppmuntra till samstämmigt körsätt i trafiken trafikregelmässigt. Idag bidrar de bara till ökad förvirring ochförsämrad framkomlighet i cirkulationplatser.
av PoloPrinsen
Det vore intressant om man införde att den fil man har valt INNAN man ska in i rondellen är den utfart som man SKALL ut ur.

Kräver en infartsfil för varje utfart. så om det är en vanlig rondell i en fyrvägskorsning så skall det vara 4 filer in till rondellen från varje håll, och en fil ut åt varje håll.

4 exempel:

A man ska svänga höger. Placering skall ske i högraste filen.

B man ska rakt fram. Placering i filen intill högerfilen.

C man skall svänga vänster. Placering i fil 3 från höger sett.

D man skall tillbaka/göra U-sväng. Placering i fil 4.

Detta kräver att man gör ett filbyte i rondellen för att steg för steg komma närmare den yttersta filen som man sen svänger ut ur rondellen ifrån. Utom när man skall höger för då är man redan i "utkörningsfilen".

Skulle inte tro att svensken i gemene man klarar av att köra i rondell ala detta.

Och jaaaa.... tyvärr tar denna lösning mycket yta i anspråk ;-(

---------------------------

Redan nu finns det i vissa rondeller en avfartsfil INNAN rondellen och en påfartsfil till höger om rondellen så att om man skall till höger i rondellen inte ens kör in i själva rondellen utan kör lite vid sidan av. Mycket bra, då slipper man iaf den trafiken inne i själva rondellen. ;-)

Mvh PP
Användarvisningsbild
av Scania
Det finns gott om rondeller med fler än fyra tillfarts-/avtagsvägar...

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]