Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Tack för alla svar!

I mitt fall är det så att jag inte äger någon bil eller försäkring men tänker köpa en bil snart och undrar om dessa skador kommer att ställa till det för mig. Därmed finns det inte någon risk att det kan gå på min försäkring (då jag inte har någon) utan snarare att jag blir placerad i lägre bonusklass.
Ok.. Osäker hur försäkringsbolagen ser när det gäller hyrförsäkringar. Byter man försäkring från ett bolag till ett annat kan det följa med, men det handlar ju då om att du kommer ligga ett år "efter" bara. Så inte hela världen kanske:
http://xn--bilfrskringen-gfb1y.com/bonusklasser/
joel80 skrev:Ok.. Osäker hur försäkringsbolagen ser när det gäller hyrförsäkringar. Byter man försäkring från ett bolag till ett annat kan det följa med, men det handlar ju då om att du kommer ligga ett år "efter" bara. Så inte hela världen kanske:
http://xn--bilfrskringen-gfb1y.com/bonusklasser/
Funderar hur jag ska förhålla mig när jag skriver på bilförsäkring för första gången. Då lär man väl fråga om skadefria år. Det är dock onödigt att ange att man har haft skador om de egentligen bara är intresserade av skador på bilen man äger.
Man säger "det är fösta bilen jag äger och jag har aldrig haft nån bilförsäkring förut". Då ljuger du inte... Vet inte din ålder men gissar att du kanske nyss/snart tagit körkort och inte är så gammal? Även om du får gå in på hög bonusklass kommer du nog tyvärr märka att försäkring (i allafall helfärsäkring) är galet dyrt för folk under 25...

Jag hade en gammal Hyndai Sonata som försäkringsbolagen ville ha runt 16000kr/år för i helförsäkring. Det var ungefär hälften av vad bilen var värd...
Tack så mycket Joel för dina värdefulla råd. Så ung är jag inte dessvärre (fyra år yngre än dig) men räknar med hög premie då jag är okänt kort för försäkringsbolag. Om du undrar var jag riktig kollektivtrafikfanatiker samt bodde i Stockholm och ansåg att jag inte behöver bil... tills jag flyttade till Småländska skogar när jag blev tvungen att äta upp detta efter fyra år av ihärdiga försök att nyttja kollektivtrafik här ;) .

Men men... jag ser att den här frågan är betydligt svårare att besvara än vad jag trodde. Nu har jag mejlat Volvia och frågat dem vad de tycker. Jag postar givetvis facit :)
Jag har aldrig blivit tillfrågad om eventuella tidigare olyckor när jag tecknat bilförsäkring. Är det vanligt?

Man kan ju t ex teckna försäkring väldigt enkelt på nätet. Då får man reda på premien direkt, och där finns inget att fylla i om vad man tidigare råkat ut för. Jag antar att försäkringsbolagens datorer då rotar i sina register och beräknar premien utifrån vad som finns eller inte finns där.

(Bor man i Smålands mörka skogar har man antagligen avsevärt lägre premie än den som bor i någon av storstäderna, kan ju vara trevligt att tänka på :) .)
En sak till, men nu spekulerar jag mest.

Den som har en hyrbil försäkrad är ju inte den som kör bilen, utan biluthyraren. Krockar man, så betalar man till uthyraren för att täcka dennas (antagligen ökade) kostnader för försäkringen. Då kan man ju undra om försäkringsbolagen överhuvudtaget får reda på vem som kört den krockade hyrbilen, eller om de har rätt att föra register över det.
trigor skrev:Tack så mycket Joel för dina värdefulla råd. Så ung är jag inte dessvärre (fyra år yngre än dig) men räknar med hög premie då jag är okänt kort för försäkringsbolag. Om du undrar var jag riktig kollektivtrafikfanatiker samt bodde i Stockholm och ansåg att jag inte behöver bil... tills jag flyttade till Småländska skogar när jag blev tvungen att äta upp detta efter fyra år av ihärdiga försök att nyttja kollektivtrafik här ;) .

Men men... jag ser att den här frågan är betydligt svårare att besvara än vad jag trodde. Nu har jag mejlat Volvia och frågat dem vad de tycker. Jag postar givetvis facit :)
Hoppsan.. Ursäkta min förutfattade mening. :D
Ja då slipper du ju i allafall dom där helt galna kostnaderna för försäkring man kunde åka på som ung om man inte hade nån typ förälder som tyckte det var okej med en andrabil man kunde "låna"... eh.. ;)

Jag tror inte du bör räkna med så värst hög premie jämfört med andra i din ålder. Man går in med "clean slate" så att säga.. Det är klart att det tar längre tid för dig att nå de allra högsta bonusklasser, men dit är det ändå vissa som aldrig når.. :D
Vad gäller ålder och bonusklass är det nog som joel säger att är man ung så spelar bonusklassen ingen roll, det blir snordyrt ändå. Min mest nyligt försäkrade bil är min 360 jag sladdar med på vintern. Tecknade trafikförsäkring hos volvia förra hösten, härliga 372 kr/månad för det. Inga frågor om tidigare skador i trafiken eller nyligen, mer eller mindre bara att välja försäkringsnivå, skriva in personnummer och reg.nr och trycka okej. Jag hamnade på bonusklass 7 vid ingång, tror 9 är högsta. Nu när jag kikade på volvias hemmakontor inför att ta den i trafik inför vintern hade premien sjunkit till 299 kr/månad, för samma pris kunde jag välja halvförsäkring istället så att de bärgar aset om (när) motorn skär eller om bilen blir stulen eller dylikt.
NilsO skrev:Man kan ju t ex teckna försäkring väldigt enkelt på nätet. Då får man reda på premien direkt, och där finns inget att fylla i om vad man tidigare råkat ut för. Jag antar att försäkringsbolagens datorer då rotar i sina register och beräknar premien utifrån vad som finns eller inte finns där.
Har nyligen flyttat och premien på min bruksbil ökade med 200 kr/månad. Samma stad men till en bostad lite mer avlägset placerad. Mejlade volvia och försökte förklara att bilen nu förvarades i ett garage i ett lugnt område mot för att tidigare varit gatuparkerad i stan. Minns inte vad de svarade, någonting om att de ansåg mig bo på landet :shock: och att man då behövde köra längre sträckor osv. Hade nästan hellre sett att de frågade som vissa fb gör, hur bilen parkeras osv.
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

Kupéfläkten står still

Ja den här bilen har jag fått för […]