Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är sant, verkar heta "idle air control" på engelska med det kanske är samma.

Edit, här är orginal nr volvo 1275634 söker man på det kommer det upp som "Idle control valve" så kalla den va som men på svenska heter den tomgångstabilisator och sitter på min 00a iallafall, och många andra
Ja, jag tror också den har en annan funktion, som t ex vevhusventen... För det finns ingen vettig anledning att använda en extern tomgångsmotor/tomgångsstyrning när gasspjället ändå styrs elektroniskt. Dom gör ju liksom samma sak i praktiken :roll: (fotnot; går fint att ta bort tomgångsmotorn på mekaniska spjäll också, och justera så spjället alltid är lite öppet istället. Dock förlorar man all dynamisk justering då, givetvis).
Ja men enklaste borde ju vara att rycka ur kontakten till den och se vad som händer, är det en tomgångsmotor vilket jag inte tror att det är så borde ju bilen dö. Det sitter ju ingen sådan här på min bil och har aldrig sett någon sådan på någon bil med turbo motor 99-00.
antonk skrev:där har du fel, för såna här sitter i - 00 orna https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... M-1275634/

om tomgångsstabilisator är samma sak som tomgångsmotor kan jag inte svara på
Tror du att du skulle kunna ta en bild på ditt insug och posta? Jag har också en -00:a sugmotor och kollade igår kväll men jag har ingen sådan....
Från VIDA:

The Assisted air control valve has the task of supplying the air surrounded injectors with air. This results in better volumetric efficiency, more effective combustion and therefore cleaner exhaust emissions. The valve is also used for idle air trim but is also slightly open at higher engine speeds and is then held in standby mode.

Är en Denso-specifik grej.

Byt bränsletrycksensorn

Har också Broditfäste med aktiv Brodith[…]

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]