PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
Hmm, tack Lennart... kan vara så att nålen inte är centrerad.. måste kolla asap
Låter ju troligt då inte möe händer då man vrider på munstycket (stora under f-gasaren).

Återkommer !
av rid54
Förgasaren blir ju inte inblandad om det kommer bromsvätska från servot, den går direkt till insugningsröret. Tror inte det är relaterat.

Som nämnts kolla membranet och, med nåt finger, att kolven går mycket lätt (dvs "otrögt" förutom fjädermotståndet) när du lyfter den från viloläget (med dämpkolven urtagen). Stromberg har bara styrning i spindeln, inte själva kolven; det är inte så vanligt att de kärvar, men glidytorna måste vara rena. Även "inuti" röret, där dämpkolven sitter. Jag undrar om inte alla Stromberg har fjädrande nål? Osäker så tänker inte envisas...

Att justera munstycket ger inte mycket verkan på tomgång. Det som man brukade få till råds förr var att låta motorn gå på tomgång med luftrenaren borttagen. Sedan lyfte man med fingret reglerkolven en cm eller så. Om motorn dog direkt, så var blandningen åt det magra hållet. Om den liksom "varvade till" innan den tröttnade så var blandningen åt det feta hållet. Munstycket justerades (grovt) efter detta. Uppåt (in i huset) ger magrare blandning.

Ditt problem kan ha med flottörnivån att göra. Det kan vara idé att dubbelkolla att den är rätt och att nålventilen är i perfekt skick.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Förgasaren blir ju inte inblandad om det kommer bromsvätska från servot,
Det var inte det jag svarade på, det var ju redan fixat
Irokee skrev:- Motorn går nu ojämnt på låga varv, svårt att köra lugnt.. rycker. Förgasaren Stromberg 175 CD är renoverad. Dock ej nålbytt "bara" packningar och spjällaxel.
Justeringar på luftskruven ganska verkningslösa. Sotiga stift.
Det var detta jag svarade på. Flottörnivån är inte fel att kolla dock
av ingesjo
Stor risk att både ventilsäten och ventiler tar skada av bromsolja,, tja även kolvar , kolvringar och cylindrar.
Komp mätning är nog på sin plats innan du felsöker vidare.

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
av rid54
lennarte skrev:
rid54 skrev:Förgasaren blir ju inte inblandad om det kommer bromsvätska från servot,
Det var inte det jag svarade på, det var ju redan fixat
Irokee skrev:- Motorn går nu ojämnt på låga varv, svårt att köra lugnt.. rycker. Förgasaren Stromberg 175 CD är renoverad. Dock ej nålbytt "bara" packningar och spjällaxel.
Justeringar på luftskruven ganska verkningslösa. Sotiga stift.
Det var detta jag svarade på. Flottörnivån är inte fel att kolla dock
Beklagar om det verkade som jag försökte rätta dig, lennarte, långt därifrån! Jag tänkte mer på att undanröja TS frågeställning om förgasarproblem kunde uppstå pga bromsvätskeinträngning från servot (vilket jag inte tror). Jag hade inte tänkt ta medalj som besserwisser och vill inte alltid ha "rätt"; forumet är som bäst när man poolar information. Denna del om gammelvolvos är den mest intressanta på det viset och jag vill inte störa bilden.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Beklagar om det verkade som jag försökte rätta dig, lennarte, långt därifrån!
Det var inte min mening, det var mer en förklaring för att inte det skulle bli några missförstånd, Det är ju fler än "vi" som läser detta så ibland får man vara lite "övertydlig". Jag tror inte det är många som läser detta som vet att den bromsservo som sitter på Amazon före -69 är av en helt annorlunda typ än den som vi ser på "moderna" bilar. Ibland glömmer (jag i alla fall) man att det är inte många som läser detta som var med "på den tiden" när dessa bilar var nya.
Onödigt vetande, Denna typ av servo var mycket vanlig på Engelska bilar på -50 och -60 talet. Till min PV tog jag en beg sådan från en Triump 2000 -66. Det satt sådana även på Jaguar MK 1, 2 (i alla fall för en kompis hade 3 st) och fanns för eftermontering i Volvo Amazon från -62 (främst på kombi och Sport modellerna) Var originalmonterat på 123 GT och 221 (kombin) från -67 och på alla -68, sedan -69 kom det samma bromsar (ink. servo) som 140.
"Irokee" kolla i dina reg. papper när din bil är registrerad första gången, är den reggad sent -67 kan det lika gärna vara en MY -68. Det var några fler detaljer som skiljer, kommer inte ihåg just nu vad bara. Delad rattstång tror jag kom -68 (svärmor hade en -68, och den var delad).
Användarvisningsbild
av Irokee
Tack alla, härlig diskussion det blev ;-)

Kort uppdatering. Nålen var INTE centrerad (slarver ...!!)
Fixade det enligt anvisningar på nedan länk, mycket bra ! Så nu "klunkar" kolven ner när man släpper den. Rovan gick betydligt bättre då.
https://www.howacarworks.com/fuel-syste ... arburettor

Dock...
Skulle följa justeringen enligt ovan länk men jag fick aldrig upp den justerbara delen av munstycket så den kunde skönas i förgasaröppningen. Justerskruven tog stopp innan den kunde trycka upp det fjäderbelastade munstycket tillräckligt långt (mer fel tänkte jag...).
Tog bort kåpan till flottörhuset och skruvade bort munstycket. Tyckte då att alla de nya (3 st) o-ringarna var svällda och glappade ... hur är det möjligt.. ?
O-ringen på själva munstycket glappade så pass att den skars av av gängorna när jag skruvade tillbaka den.....

Helt klart så känns det nu som "mina problem" är relaterat till herr Stromberg.
Återkommer när nya O-ringar monterats och flottörnivån kollats/justerats.

En (dum) fråga... när motorn går på tomgång, ska förgasarkolven ligga helt ner i förgasarhuset ?
O-ringarna, finns det mått på dessa eller bara reservdelsnummer ?

Har inte reg-papperna tillgängliga, men bilen har serienummer 131341M248283. Bilen har delad rattstång och tändnings/rattlås, men det är nog eftermonterat då delar av g:a tändningslåset fanns kvar under panelen. Eller var det så på Amazoner med rattlås att de hade kvar delar av det g:a tändningslåset ? Om inte, hur avslutades "vajern" från t-spolen på dessa bilar ?
Allt detta tog jag dock bort då ny t-spole monterades.

mvh
Micke K
Ekerö
Användarvisningsbild
av lennarte
Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Amazon. Det står "M" i ditt chassienummer, 131341M248283
P120M: augusti 1966 - juli 1967. Högre motoreffekt från B18A: 85 hk och B18D: 100 hk; slutet kylsystem; modifierad koppling; kraftigare bakvagnsupphängning, ny kylargrill. Ny modell introduceras: 123GT. Vagnen hade B18B-motor, växelströmsgenerator och överväxel; dubbla backspeglar på framflyglarna; ett dim- och ett fjärrljus fram på vissa marknader (inkl. Sverige); varvräknare; sportratt; snobbringar på fälgarna; belysning i motor- och bagagerum, radialdäck. I slutet av 1966 upphör tillverkningen av P120.
Sedan står det så här
P120P: augusti 1967 - juli 1968. B18D-motorn försvinner och ersätts av B18B-motorn i 122S (115 hk); ny säkerhetsratt och delad rattstång; bromsservo på alla modeller.
Hur ska man tolka detta eftersom du har både delad rattstång och bromsservo. Har det kanske funnints "mellanmodeller"?? Det "fattas" ju bokstäverna "N" och "O"
120 är egentligen 4-dörrars modellen, men sifferkombinationen "hängde kvar som modellbeteckning. Din heter egentligen 131 (2-dörrars), och sportmodellen heter 132, Vet dock inte om det står 133 på GT-ns papper
"Dom" ändrade för några (nu ganska många) år sedan till att bilen fick årsmodell efter det år den registrerades första gången. Alltså en Amazon av -68 års modell registrerad i typ oktober -67 blev i pappren en -67 års modell. Själv hade jag en PV -61-a med B18 motor, alltså -62 års modell, men registrerad i september -61. Det stod i dom äldsta papperna -62 års modell. I senare papper dök det upp -61/62 års modell för att vid sista (när jag hade den) ändringen blev det bara -61. Numera ha "dom" gått "ett halvt steg" tillbaka och infört "MY" som "modell år", men använder registreringsdatum som årsmodell. Därför har jag numera en 745-a av årsmodell -88B. En -89-a som är registrerad i (också) september -89. B-et här har en annan betydelse också, bilar av årsmodell -88B slipper dom hårdare krav för avgasrening som infördes 1989-01-01 och gäller för bilar från och med -89 års modell.
Rörigt och svårt att hålla reda på?? Nää, bara statlig pappersexercis.... :lol:
Och ja, rattlåset är eftermonterat.
av rid54
Kolven styrs helt av tryckdifferensen mellan "utsidan och insidan" av munstycksbryggan. Om motorn går fint på tomgång så är det inte väsentligt hur kolven står, egentligen. Om jag minns rätt brukade den dock ligga mot bryggan när motorn gick på tomgång, öppningen räckte för tomgångsluften. Det finns lite extra kanaler i temperturkompensatorn också, så all luft går inte via huvudkanalen (på tomgång).
av Rådlös
Om man vill göra inställningar av förgasare och tändning så exakt och nära idealet man kan komma, så finns ju Colortune: http://m.verktygsboden.se/specialverkty ... e-plug-kit
Det är ett tändstift där isolatorn är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Det jämför man med en färgkarta som medföljer. På YouTube finns flera filmer med Colortune. Plaströret på bilden är ett "periskop" så att man kan se flamman och färgen även om man inte kommer i linje med tändstiften.
Detta är nog det billigaste instrumentet som man kan köpa för detta jobbet. Vill man lägga några tusen så finns det ju naturligtvis elektroniska CO-mätare, men som sagt, flera tusenlappar. Har man en äldre hobbybil så är nog det här Colortune ett bra verktyg. En sorts "optisk lågbudget Lambdasond för manuell justering".

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]