Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hej!

Skriver åt en bekant. Dom tycker att deras V70 drar för mycket bränsle.
Dom kör 3 mil enkelväg på landsväg tur och retur, förbrukningen ligger på minst 0,8l/mil hur dom än kör. Vad ska dessa bilar dra? Finns det problem med konstant regenerering på dessa? Såklart är det bränseslukande funktioner som tex Automatlåda och fyrhjulsdrift!

Har möjlighet att koppla upp datorn på Vida.

Tacksam för svar!
Min XC70 (högre, tar mer soppa) D5 2012 (nyare, kanske tar lite mindre) 230 hk AWD automat har nu en snittförbrukning enligt färddatorn på 0,7 l/mil. Det inkluderar allt, alltså min jobbpendling som också är tre mil på landsväg (mest motorväg), men även allt annat småkörande samt släpdragande.
Sommarens semesterresa till södra England, över 447 mil, slutade med en snittförbrukning på 0,73 l/mil, enl. samma färddator. Då ingick ingen husvagnsdragning, men både sträckor på Autobahn och snirklande på vägar på den brittiska landsbygden. Alla som kört där vet hur trögt det går. Toppnoteringen på delsträckor över tio mil i längd är 0,8 l/mil, antingen då på småvägar i England eller på Autobahn. Lägsta förbrukningen på någon längre etapp var 0,65 l/mil. Det var i Sverige, hemifrån till färjan i Trelleborg.
apersson850 skrev:Min XC70 (högre, tar mer soppa) D5 2012 (nyare, kanske tar lite mindre) 230 hk AWD automat har nu en snittförbrukning enligt färddatorn på 0,7 l/mil. Det inkluderar allt, alltså min jobbpendling som också är tre mil på landsväg (mest motorväg), men även allt annat småkörande samt släpdragande.
Sommarens semesterresa till södra England, över 447 mil, slutade med en snittförbrukning på 0,73 l/mil, enl. samma färddator. Då ingick ingen husvagnsdragning, men både sträckor på Autobahn och snirklande på vägar på den brittiska landsbygden. Alla som kört där vet hur trögt det går. Toppnoteringen på delsträckor över tio mil i längd är 0,8 l/mil, antingen då på småvägar i England eller på Autobahn. Lägsta förbrukningen på någon längre etapp var 0,65 l/mil. Det var i Sverige, hemifrån till färjan i Trelleborg.
Det låter ju mer vettigt! Tydligen så visar färddatorn aldrig mindre än 0.84. Så åt dom att kolla så den inte regenererar iaf. Rulla en längre sträcka och kolla så förbrukningen går ner på 0!
0,84 är fullt normalt om de använder gaspedalen någorlunda normalt och inte bara kör i 70 km/h konstant fart. Min V60 D5 AWD drog lika mycket.
Lite beroende på hur dom kör, gasar och om dom kör iväg med kall motor så kan det nog skilja mycket.
Jag tycker det verkar lite högt om det inte är stora däck och glad gasfot. Men det är så många parametrar som måste vägas in.
Körde 50 mil på 0,63 varierat 70-130 km/h för några veckor sedan.
Rekordet är 0,55 i 90km/h på farthållare. Stämde bra vid pump men det måste varit perfekt vind, luftfuktighet och temperatur för jag har inte upplevt det igen.
Till vardags med blyfot och Stockholmstrafik ligger jag på över litern.
Kör en V70 D5 230hk AWD med 245/40-18 på fötterna.
Användarvisningsbild
av Zink
Har en 2016 D5 polestar och kör mycket i stadstrafik. Ligger nästan konstant på sportläget (automat) och enligt "on call" är medelförbrukningen 0,94 så 0,8 låter inte så farligt?
I somras på långkörning snittade min D5 0,66 l/mil, mätt mot trippmätare kontra tankad volym. Färddatorn sa 0,60 l/mil har jag för mig. Varken snålkört eller tokgasat

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har haft en D5 2010 205hk AWD AUT

Lägsta förbrukning 0.63 på långfärd.

Högsta 1.23 kortpendlande till jobbet.

Så allt där i mellan är väl högst normalt.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]