- tis 10 maj 2016, 15:39
#1074909
Går inte att köra utan termostat, testade det när jag använde kylarrensen men när termostaten och dess packning var borta så läckte det ymnigt från termostathuset.
Det som förbryllar mig mest är att problemet uppstod i samband med att jag tömde systemet och bytte termostaten. Allt var ju alltså okej innan och under den rekordvarma sommaren 2014 minns jag att jag blev lite imponerad över hur temperaturen på mätaren knappt steg trots att jag körde på en grusväg upp för ett berg i 70 km/h. Min teori är som ni säger att det kan vara stopp i någon kanal vilket innebär att bara det nedanför stoppet i den kanalen tappats ut och skapar en luftficka som inte går att fylla. Som i sin tur gör att det inte kan skapas något tryck. När de kanalerna tidigare var vätskefyllda kanske det fanns någon form av kylverkan även i de igentäppta kanalerna, som nu gått förlorad när det istället är luft där.
Jag tror absolut något är galet om nedre kylarslangen inte alls blir varm, trots att motorn är stekhet. Är nedre slangen iskall så kyler ju kylaren vattnet från 90 till 5-10 grader celsius vilket är imponerade inte minst för en 50 år gammal kylare.
Åtgärdsmässigt då... Kolla slangarna att de är fria? Annat? Vet inte om det är ngåon idé att väga kylaren om jag inte har något refernsvärde men kan det hjälpa att spola den baklänges tror ni?
Det som förbryllar mig mest är att problemet uppstod i samband med att jag tömde systemet och bytte termostaten. Allt var ju alltså okej innan och under den rekordvarma sommaren 2014 minns jag att jag blev lite imponerad över hur temperaturen på mätaren knappt steg trots att jag körde på en grusväg upp för ett berg i 70 km/h. Min teori är som ni säger att det kan vara stopp i någon kanal vilket innebär att bara det nedanför stoppet i den kanalen tappats ut och skapar en luftficka som inte går att fylla. Som i sin tur gör att det inte kan skapas något tryck. När de kanalerna tidigare var vätskefyllda kanske det fanns någon form av kylverkan även i de igentäppta kanalerna, som nu gått förlorad när det istället är luft där.
Jag tror absolut något är galet om nedre kylarslangen inte alls blir varm, trots att motorn är stekhet. Är nedre slangen iskall så kyler ju kylaren vattnet från 90 till 5-10 grader celsius vilket är imponerade inte minst för en 50 år gammal kylare.
Åtgärdsmässigt då... Kolla slangarna att de är fria? Annat? Vet inte om det är ngåon idé att väga kylaren om jag inte har något refernsvärde men kan det hjälpa att spola den baklänges tror ni?