Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1099587
Det är väl datorn till sprutet som begränsar, mycket möjligt den ger sig runt 10 V?

Jag har faktiskt fått fel på diodbryggan i min 240 för många år sedan. Den hade den inbyggda voltmätaren så jag såg plötsligt på motorvägen att mätaren stod i botten. Min första tanke var att mätaren pajat, men jag fattade snart att något annat var fel. Jag lyckades ta mig hem, sista biten i 50 km/h, vilken var vad bränslepumpen mäktade med antar jag. Mätte 6 volt på batteriet när jag kom hem så bilen körde nog sista biten hem på ren vilja. Det var mekaniskt sprut i den dock.

Men någon djupurladdning ska nog batteriet klara.
#1099659
frasse4 skrev:Det är väl datorn till sprutet som begränsar, mycket möjligt den ger sig runt 10 V?

Tycker det låter märkligt om boxen från en 940 skulle vara mer kinkig än dom mycket modernare x70-systemen. Dom dör inte fören vid ca 9V. 850 fungerar till ungefär 8V.
Sen fungerade min gamla 945a (-92) "utmärkt" att starta vid ~8.5-9V och hålla den vid liv. Visserligen gjorde jag bara det typ en gång vad jag minns - sen köpte jag en laddare :lol:

Jag skulle ju tro att spänningen sjönk en bra bit under 10V som gjorde att bilen dog, och spänningen kom tillbaka lite när förbrukarna försvann.
#1099878
Ja det stämmer nog, när motorn stannat och jag rullade kom lite el tillbaka, jag försökte då rulla igång bilen på Driven, men eftersom lådan låg på fyran räckte inte dryga 40 km/h
#1099894
frasse4 skrev:Ja det stämmer nog, när motorn stannat och jag rullade kom lite el tillbaka, jag försökte då rulla igång bilen på Driven, men eftersom lådan låg på fyran räckte inte dryga 40 km/h
Det är ju inte varje dag man får el-torsk :wink:
#1117558
Hejs,

var ett tag sedan jag skrev. Bilen är i dvala på andra sidan jorden, men jag lägger upp lite bilder på ett litet höstprojekt. Jag hade problem med att bilen klickade på starten ibland (oftast när man är lite stressad, typ när jag skulle besiktiga bilen och alla i kön fick titta på mig som stod och knackade på startmotorn :))

Jag tog lite bilder på arbetet, det är ett ganska bra DIY-projekt att ge sig på!
img-9558.JPG
img-9558.JPG (40.28 KiB) Visad 1076 gånger
En bättre begagnad startmotor till en B230FB inhandlades för 1 kr. Funkade enligt annonsen, men en uppsättning nya kol och allmän rengöring skadar aldrig.
img-9560.JPG
img-9560.JPG (40.73 KiB) Visad 1076 gånger
Med hjälp av artikelnumret på motorn inhandlades en ny uppsättning kol på ebay för 170 kr inkl. frakt. OBS! Ta inte bort plasthylsan i mitten, då blir det ett h-vette att få kolen på plats.
img-9559.JPG
img-9559.JPG (41.53 KiB) Visad 1076 gånger
Lossa polen på solenoiden (13 mm nyckel) och de två skruvarna på bakstycket (7 mm).
img-9561.JPG
img-9561.JPG (43.06 KiB) Visad 1076 gånger
Det är bra att dela på motorn vid planetväxeln
img-9562.JPG
img-9562.JPG (40.42 KiB) Visad 1076 gånger
Här syns rotorn och statorn. Dessa hade massor med kolpulver och smuts som jag torkade bort med en trasa
img-9563.JPG
img-9563.JPG (46.72 KiB) Visad 1076 gånger
Bakstycket lossas från motorhuset med en mejsel, sedan skruvas kåpan av på bakstycket. Där sitter en låssprint till glidlagret, sedan kan bakstycket tas bort.
img-9564.JPG
img-9564.JPG (44.88 KiB) Visad 1076 gånger
Tryck ut plasthylsan till hälften och trä på kolen på kollektorn.
img-9565.JPG
img-9565.JPG (46.71 KiB) Visad 1076 gånger
Smörj rikligt. Jag köpte CRC universalfett till kullager på Clas Ohlson. Ska klara temperaturer upp till 140 grader.
img-9566.JPG
img-9566.JPG (58.39 KiB) Visad 1076 gånger
Såhär kopplar man för att testa. Men var försiktig och tänk två gånger innan du kopplar på startkablarna!

Nu gäller det bara att inte frugan upptäcker att jag smyger ner 3 kg startmotor i väskan...
Senast redigerad av 4 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
#1136726
Hej på er, vill passa på att önska gott nytt år.

Det var ett tag sedan jag skrev i tråden och det har hänt en del sedan sist. Vi har beslutat att bo hela 2017 i Thailand. Sålt bilen i Sverige, tagit tjänstledigt :-)-) .
Bilen kommer att vara daily driver, dvs. ett rullande projekt ;) och bland annat användas för att köra sonen till skolan ca 20 km från vårt hus. Några planer på lite roadtrips finns, men presenteras senare.

Jag kommer uppdatera tråden lite löpande med bilder på vad som fixas, och säkerligen fråga om råd när jag har funderingar!
20170102_112258.jpg
20170102_112258.jpg (130.7 KiB) Visad 1076 gånger
Så ser hon ut idag, fått sig en rutgrill (med ett lamda-märke från en 240) och nya blinkare.
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
#1137150
Kunde inte hålla mig från att fixa lite idag.
IMG_9810.JPG
IMG_9810.JPG (115.86 KiB) Visad 1076 gånger
Lite tråkigt med den enkla innerbelysningen
IMG_9811.JPG
IMG_9811.JPG (132.98 KiB) Visad 1076 gånger
Kanske inte den snyggaste lödningen :). Men det behövdes eftersom det var olika kontakter.
IMG_9812.JPG
IMG_9812.JPG (119.98 KiB) Visad 1076 gånger
Och så slutresultatet.

Finns annars lite mer saker som bör fixas. Luftningen till tankarmaturen läcker, men det märks bara när man tankar fullt. Övre anslutningen till oljefällan är helt av såg jag sist, men jag skarvade på en bit bränsleslang och stack ner i burken tills vidare. Jag har köpt en ny oljefälla på volvo, men är lite rädd för jag hörde att man kunde tappa ner ruturröret som går ner till sumpen om man inte var försiktig :S
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 36
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]