NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Halloj!
Köpte mig en C30-11 Drive igår som andrabil och motorn autostoppade aldrig när jag körde hem.
Misstänkte att batteriet behövde laddas då den stått ett tag men även efter en timmas körning tuffade motorn på tomgång i friläge och med släppt kopplingspedal vilka jag antar är kriterierna för att den ska stanna?

Jag läste igenom instruktionsboken från pärm till pärm igår utan att se en rad om S/S ifall någon undrar. ;)

Det finns en knapp framför handbromsen till funktionen och när man stänger av den står det i displayen att start stopp är avaktiverat så motsatsen borde betyda att funktionen är aktiverad.

Jag bryr mig inte om S/S egentligen då jag inte kommer att åka i några nämnvärda köer och i mitt landskap saknas rödlus men jag vill ändå att allting ska fungera.

En tanke som jag fick nu är att bilen kanske är optimerad hos någon trimfirma och att de deaktiverat funktionen för att inke skada turbon då den med all säkerhet blir varmare än original..
av ThunderAce
finns en hel del om detta men här är orsaker varför den inte stannar

Motorn auto-stoppar inte
Även om Start/Stop-funktionen är aktiverad,
auto-stoppar inte motorn om:
• föraren öppnat säkerhetsbältets lås.
• bilen inte har stannat – Start/Stop-funktionen accepterar dock långsamt rullande, motsvarande normal promenadtakt.
• startbatteriets kapacitet är under lägsta tillåtna nivå.
• motorn inte har normal driftstemperatur.
• yttertemperaturen är under 0 eller över 30 °C.
• miljön i kupén avviker från förvalda värden
– indikeras av att kupéfläkten har ett högt varvtal.
• bilen backats och backväxeln läggs ur.
• startbatteriets temperatur är under 0 °C eller överstiger 55 °C.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Tack! nu har jag lite mer kött på benen, kan eventuellt vara så att jag knäppte loss bältet innan bilen slutade rulla. skall undersöka detta nästa gång jag kör bilen. :)
Användarvisningsbild
av akterspegel
Igår försökte jag igen utan att motorn autostoppade..
Motorn var ordentligt genomvarm, stängde av fläkten helt så inte den påverkade, körde framåt frikopplade och bromsade och undvek att vrida på ratten men motorn vill inte autostoppa. jag hade haft motorn igång en längre stund så batteriet borde vara tillräckligt laddat.
Jag får inte upp några meddelanden om att det är någon störning, vad kan vara problemet? ska jag toppladda batteriet med batteriladdare kanske?
Användarvisningsbild
av akterspegel
Glömde skriva det men såklart var inte någon växel i och enda pedalen jag rörde var bromsen. motorn var varm sedan länge och jag körde rakt under inbromsningen då tydligen kraftiga rattrörelser kan påverka.
Är det något fel på bilen vill jag veta om det så jag kan höra av mig till säljaren. :)
Användarvisningsbild
av akterspegel
Nu har jag pratat med en kunnig volvomek och han sade att det finns en timer som nollställs i samband med service.
Säljaren berättade för mig att den sista servicen inte utfördes på auktoriserad volvoverkstad vilket kan förklara mitt bekymmer.
Man nollställer med hjälp av VIDA men jag ska chansa och lyfta av en kontakt vid minuspolen en stund sade han.

Hoppas att det fungerar nu! :)
av ThunderAce
låter bra, annars efterlyser du bara nån här på forumet i närheten av dig med VIDA, har det själv och fler likadana finns
Användarvisningsbild
av akterspegel
ThunderAce skrev:låter bra, annars efterlyser du bara nån här på forumet i närheten av dig med VIDA, har det själv och fler likadana finns
Jag känner att jag inte kommer längre utan att koppla upp mig på bilen!
Det låter intressant! Jag bor mitt i dalsland längs 45`an och jobbar i trollhättan.
Lurar på att köpa egen VIDA-utrustning men det verkar vara en djungel..
av ThunderAce
köpte min från USA, det finns en hel del kina varianter och det skrivs en hel del här på forumet, kan inte säga hur de funkar men min har jag inte
haft bekymmer med.

köpte från denna snubbe från ebay

http://stores.ebay.com/testequipmentoutlet/

jag kör bara Volvo bilar så det var ett självklart köp för mig, har haft användning av den rätt många gånger
dessutom kan man göra mycket mer själv på bilen och släcka eventuella felkoder som kommer upp
Finns en del Volvos i familjen också så den lönade sig

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]