Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ABengtsson
Hej

Köpte ett solodiesel-tanklock på bilia då rädslan för att tanka fel är stor...ny med diesel! Skulle tanka första gången idag, munstycket passar fint men pumpen slår ifrån hela tiden. Går att smyga i soppan men så kan man ju inte hålla på. Skruvade bort det och tankade utan och då gick det fint. Något jag gör fel? Något jag missat? Det medföljande röret är inte monterat och ska heller inte vara om jag fattat saken rätt. Liknande erfarenheter någon?

V70 D4 2013
av ABengtsson
Kollade lite mer nu och i bilen är ju en lucka som puttas undan av dieselmunstycket, ska inte röret till solodieseln monteras då så bilens lucka är öppen? Jaja, får höra med bilia om ingen vet.
av Cox
Kan ju vara så att ditt påfyllningsrör redan är säkrat mot feltankning, Ford har det som standard på sina modeller, och i princip kör vi ju fordar många delar som är samma

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av ABengtsson
Cox skrev:Kan ju vara så att ditt påfyllningsrör redan är säkrat mot feltankning, Ford har det som standard på sina modeller, och i princip kör vi ju fordar många delar som är samma

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fått för mig att bilen är för gammal för det. Någon som vet när det blev standard? Bilen är byggd oktober 2013.
Användarvisningsbild
av börne
ABengtsson skrev:Kollade lite mer nu och i bilen är ju en lucka som puttas undan av dieselmunstycket, ska inte röret till solodieseln monteras då så bilens lucka är öppen? Jaja, får höra med bilia om ingen vet.

SoloDiesel er ett tanklock som ersätter bilens original tanklock och som fysisk förhindrar feltankning av bensin på dieseltanken. SoloDiesel tanklocket skall inte skruvas av eller på vid tankning. En fjäderbelastad klaff öppnas när dieselpistolen förs ner för fylling, och låses efter tankning. Och att fylla diesel på bilar som har monterat SoloDiesel är snabbt och säkert.

SoloDiesel fungerar så att det tunnare påfyllingsröret från bensinpistolen fastnar i de röda krokarna och hindrar tillgång till tanken. När man väljer rätt bränsle – diesel – kommer det lite kraftigare röret från dieselpistolen skjuta undan de röda krokarna till sidan innan de hektar sig fast, och tankningen görs på vanligt sätt.

Viktigt vid montering: SoloDiesel tanklocket monteras som ett vanligt tanklock. Skruva till så att pakningarna tätar till. Det är enkelt att skruva av SoloDiesel vid behov.

Svart rör: Det svarta röret som följer med skall bara användas på biler som har integrerade luckklaff i övre delen av tankröret. Det är inte många dieselbilar som har en sådan klaff. Det svarta röret förs i så fall ned med TOP överst så att klaffen blir stående öppen. Monteringen av det svarta röret görs före SoloDiesel tanklocket monteras.
av ABengtsson
börne skrev:
ABengtsson skrev:Kollade lite mer nu och i bilen är ju en lucka som puttas undan av dieselmunstycket, ska inte röret till solodieseln monteras då så bilens lucka är öppen? Jaja, får höra med bilia om ingen vet.

SoloDiesel er ett tanklock som ersätter bilens original tanklock och som fysisk förhindrar feltankning av bensin på dieseltanken. SoloDiesel tanklocket skall inte skruvas av eller på vid tankning. En fjäderbelastad klaff öppnas när dieselpistolen förs ner för fylling, och låses efter tankning. Och att fylla diesel på bilar som har monterat SoloDiesel är snabbt och säkert.

SoloDiesel fungerar så att det tunnare påfyllingsröret från bensinpistolen fastnar i de röda krokarna och hindrar tillgång till tanken. När man väljer rätt bränsle – diesel – kommer det lite kraftigare röret från dieselpistolen skjuta undan de röda krokarna till sidan innan de hektar sig fast, och tankningen görs på vanligt sätt.

Viktigt vid montering: SoloDiesel tanklocket monteras som ett vanligt tanklock. Skruva till så att pakningarna tätar till. Det är enkelt att skruva av SoloDiesel vid behov.

Svart rör: Det svarta röret som följer med skall bara användas på biler som har integrerade luckklaff i övre delen av tankröret. Det är inte många dieselbilar som har en sådan klaff. Det svarta röret förs i så fall ned med TOP överst så att klaffen blir stående öppen. Monteringen av det svarta röret görs före SoloDiesel tanklocket monteras.
Jepp, läst detta ett par gånger. Vad jag läst mig till här på forumet verkar ingen använda sig av röret. Eller så har jag läst fel, eller inte. Ska höra med Bilia vad som gäller. Tyvärr hittar jag inte röret här hemma så testa kan jag inte heller göra.
av Ruergård
Vi har ett sådant monterat på vår V70 D4 2013 och det fungerar som det är tänkt. Tror det har hänt en gång att pumpen slår ifrån men då var det munstycket som inte riktigt kommit ner ordentligt i hållaren om jag inte minns fel.
av ABengtsson
Ruergård skrev:Vi har ett sådant monterat på vår V70 D4 2013 och det fungerar som det är tänkt. Tror det har hänt en gång att pumpen slår ifrån men då var det munstycket som inte riktigt kommit ner ordentligt i hållaren om jag inte minns fel.
Ok, sitter det svarta röret i eller funkar det utan?
av Snöre
Några år senare men har samma problem att tanka min med SoloDiesel i. Det hackar och tar en evighet att tanka. Fick du ditt att funka?

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]