Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dissonans skrev:
Daniel73 skrev:
dissonans skrev:Jag kollade min olja igår och den visar steget under max. Om den har visat max från början vet jag inte.. Men jag upplever iaf det som att bilen visst visar annat än Max och Låg ;)
Det röda fältet längst till höger ska vara tomt.
Så den ska aldrig visa max mao (om man har rätt oljevolym vill säga)?
Beror på vad du menar med max.

V70 VEA kan bara visa 2 lägen.
Fullt med texten OK
Låg med texten låg.

Sedan kan det komma meddelanden om att fylla på.

Mätaren kan dock aldrig visa kr5% eller halv.
Den kommer att visa fullt ända till nivån är så låg att den visar låg.

5- cyl samt VEA på andra modeller än V70 kan visa nivån i 5 steg.
En klar nackdel med V70 VEA
Nordan skrev:
Perra83 skrev:Kollade min digitala nivå idag. Låg på samma som när bilen var ny för 1600mil sedan. Typ 80% av full.
På mina bilar visar den endast ok eller låg, inget däremellan.
Så är det säkert. Såg ut som en tom bit med rött och så mycket hade jag inte.
dissonans skrev:Hmm. Jag förutsätter att det är samma motorstyrning och samma kombiinstrument på V70 och de andra bilarna. Varför visar då en D4 Vea i t ex en S60 fem steg när en V70 bara har två steg?
Förmodligen vill man förenkla för otekniska förare.
Man hade lika gärna kunnat ha en grön och en röd lampa för att indikera oljenivån.
Eftersom övriga bilar har en riktig mätare så är det mjukvaran som avgör detta.
V70 D4 AWD har en riktig mätare till exempel.

Tex som att temperaturgivaren alltid visar normal temperatur när den väl blivit varm.
Trots att temperaturen ändras upp och ner.
Verkar bara vara de gamla femmorna som har nivåerna 1-4 (både i analogt och digital kombiinstrument):

V70: http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... e801324f11

V60: http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... e801324f11

Antagligen har folk överfyllt med olja så att de varvat sönder, därför vill Volvo antingen säga "fyll" eller "låt bli".

Det med temperaturen stämmer inte. Jag har haft min uppe på normalnivå (stabilt mitt på mätaren) men den har sedan droppat ner igen efter en lång sträcka där jag seglade nerför en lätt utförsbacke. Men absolut är instrumentet starkt filtrerat kring mittläget, men att den håller sig där oavsett stämmer inte.
Volvo har insett att dagens generation knappt kan läsa eller räkna efter skolan. Att då kunna förstå en mätare som visar oljenivån i flera steg eller temperatur är alldeles för mycket begärt av av föraren.

Snart kommer det även på tankmätaren,den kommer bara visa full eller dags att tanka.
VolvoB20 skrev: Snart kommer det även på tankmätaren,den kommer bara visa full eller dags att tanka.
Det är så det är på V60, nästan i alla fall. När tanklampan lyser vaknar navigeringen och tipsar om vart ja kan tanka :lol:
Mycket märklig historia, men även en märklig diskussion - delvis. Det är illa nog att Volvo rationaliserat bort oljestickan och har utrustat bilen med varningsinstrument som gör att det är svårare att hålla koll på motorns skick. En bil ska definitivt ha analoga, lätt avläsbara mätare för kylvattentemperatur, oljetryck och oljetemperatur och naturligtvis, så ska det finnas en oljesticka.
Vad värre är, är ju om en nykonstruerad motor börjar dra olja. Då handlar det om dålig ingenjörskonst, m.a.o. en dålig motor. Det finns förskräckande exempel på detta inom bilvärlden.
Många av VAG:s bensinmotorer ha haft stora problem med oljetörst och även flera BMW och Mercedes-motorer har utmärkt sig i detta sammanhang. Saab försökte utveckla den erkänt hållbara motorn i Saab 9000, när den skulle monteras i nya Saab 9-5. Syftet var att få en lågfriktionsmotor, som skulle gå snålare. Resultatet blev en motor, som i praktiken drog lika mycket med hade långt sämre livslängd än den tidigare motorn.
Jag har nu kört många mil med min V50 D2 (snåldiesel) och jag byter naturligtvis olja och filter vid ca 1000 mil, men har aldrig behövt fylla på en millimeter olja. Denna franska PSA-diesel är lika skottsäker som den större PSA-diesel som jag har i min Citroen C5 III HDI, aldrig någon oljeförbrukning och en motor som går lika bra och felfritt vid 28.000 mil, som när den var ny.
Ska Volvo nu börja som Audi eller är det som beskrivs här en tillfällighet ?
Fast dieslarna späder som regel oljan ganska mycket. Och att en motor drar mycket, eller en hel serie för den delen, har väldigt lite att säga om konstruktionen som sådan. Min har till exempel aldrig behövt olja på snart 6000 mil (t5).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion