Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av REV38
Har problem vid kallstart motorn går ojämt varvtalet pendlar mellan 900-1700 och tjuvstannar ibland. Kör man direkt efter start går det men den går oroligt sen när motorn har blivit varm funkar den som vanligt. Problemet började nu när temperaturen ute är kallare än 10 grader. Har kört med motorvärmare och då går motorn bättre men fortfarande inte ok. Har kollat slangar och sånt det verkar ok Tips!
Det brukar hjälpa med en ordentlig rengöring av spjällhuset ink. rengöring av gasspjället. Sedan en noggrann injustering (lossa dom 2 skruvarna till gasspjället) av spjället (stoppskruven utskruvad några varv) så det i princip inte släpper igenom något ljus alls när det är stängt. Lås sedan skruvarna till spjällaxeln med Locktite och justera stoppskruven noggrant. Avsluta med att justera gasspjällkontakten (behöver jag skriva noggrant?? :lol: ) Sedan brukar det fungera. När du ändå är och grejar där, passa på att kolla över alla slangar till oljefällan, tomgångsmotor och vevhusventilationen (det hör ihop) och sätt gärna slangklamrar på slangarna, det sitter där inte från början
Den bilden visar en B234 motor, alltså 16V modellen och där sitter inte tempgivarna på samma ställe som på B230F motorn. Tempgivaren för instrumentet sitter främst och har runda stift och tempgivaren för motorstyrningen har två små flata stift. Sedan räknar man väl normalt framifrån när man räknar cylindrar, så i detta fall sitter tempgivaren till motorstyrningen under 3-ans insugningsrör och tempgivaren för instrumentet under 2-ans insugningsrör. Här är (tror jag) rätt bild. Det gäller alltså pos 1 och 2
Bilagor
Tempgivare B230F.jpg
Tempgivare B230F.jpg (56.42 KiB) Visad 203 gånger

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]