NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus855
Hej kära volvofantaster, Vet att jag kommer att bli hängd för den första frågan då det finns tusen trådar om det men jag har däremot inte lyckats hittat en tråd med en nyare v50

Jag har alltså en v50 MY11 med performance stereon, Går det att uppgradera till HP? jag har ju dörrsidorna med "diskant" grejen i dörrstolpen. Enkel fråga, ja eller nej, folk pratar om kabelmatta osv osv men eftersom det oftast varit äldre v50 utan dom där dörrsidorna med diskantgaller så antog jag att det kanske är bättre uppbyggd på den nyare modellen. Då är det väl bara högtalare och HU man ska byta å en ev. omprogrammering.

Fråga nr 2 är hjullager. Hur tar man reda på vilka hjullager som är slut? finns det någon bra tips, för en som inte brukar skruva med bilar så blir det genast ett problem men de brummar som fan i bilen å förra v50in jag hade så var hjullagren slut.
av ThunderAce
stereo går alltid att uppgradera, beror bara på hur mycket jobb man vill lägga ner och pengar.
enklast att du river ner ena dörrsidan så ser du vad du har där bakom, ifall du behöver dra kabel eller inte.

när et gäller lager, upp med bilen, antingen om du har lift annars med domkraft ett hjul i taget.
ta tag i fjäderbenet och snurra på hjulen, du kommer känna i fjäderbenet vilket lager som är kass
Användarvisningsbild
av Vojje
eller att svänga vänster och höger och jämföra oljudet. Vid vänster sväng belastas höger lager och vice versa...
av magnus855
Fler frågor dök genast upp, någon som har artnr på högtalarna i dörrsidorna till premium sound, dom ska väl passa rakt av om jag fattat det rätt? Sen några till frågor, gör SKF hjullager till v50? volvo original är ju så dåliga så klockorna stannar. Finns det bättre hjullager så kanske någon vänlig själ vet vilka som säljer dessa, hittade på autotech till v50 t5 vet inte om det är samma men det borde de ju vara. Min är en D4 då. Vilket leder mig till fråga nr 3, Finns det chip att köpa till D4 orna, Ser att polestar inte har till just dessa modeller, beror de på partikelfilter eller dylikt?
av dieselputte
Har du högt oljud från hjullagren fram så kan du prova att svänga lite kraftig åt t.ex. höger, tystnar oljudet är det höger hjullager som är dåligt och tvärtom för vänster sida. Hör du ingen skillnad är det troligt att bägge lagren är dåliga och då kan det vara lämpligt att hissa enligt föregående råd.

Bytte väntser för några månaders sedan och nu är höger på väg. De höll c 13000 mil , vilket jag tolkar som rätt bra miltal med tanke på att en del fått byta redan innan 5000 mil. FAG satt som original.

Själv köpte jag Mapco på vinst och förlust á 650kr

Hur mycket det låter från bakre lagren om de blir dåliga har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Tror bilar my08- Fick diskanter i framdörrarna oavsett stereo paket.Högtalarna passar, men frågan är hur orginalstereon är att driva dem med. HP och premium har ju en förstärkare och driver högtalarna med för att få ut lite mer effekt.
av Ruzz
Undrar också om det bara är att sätta i premium-högtalarna i ett performance system? Har letat runt på en massa forum men inte fått något direkt svar.

Vad är alternativet? Någon som gjort en någorlunda enkel installation av eftermarknadsprodukter?

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]