Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksson87
Tjena
Har ett litet oljeläckage på min xc70. Det droppar ner på typ grenröret så det ryker litegrann. Lägger med 2 bilder om någon kan lista ut vad det kan vara? Är det typ ventilkåpspackningen? Läste någonstans att Volvo inte har det men tycker det låter konstigt?BildBild

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla slangen som leder Vevhusventilationen, trasig alldeles under plastkåpan ?!
av MickeM
Nej, "vit-blockarna" har inte ens någon ventilkåpa.
Det är en kamaxelkåpa, och den ska man INTE släppa, om man inte vet vad man gör.
Kamaxlarnas övre lagerbana är i det locket, och därför är det ingen vanlig packning där.
Man har en speciell flytande packning, som skall bres ut i EXAKT rätt mängd, för att inte komma in i motorn och blockera oljekanaler, mm..

Inget för det ovane mekaren.

Röd-blockarna har vanlig ventilkåpa, med packning.

Vit-block =alumotorerna. 850, s/v70, s/v40, s60, s80, xc90, v50, mfl

Röd-block = gjutjärnsmotorerna. 4cyl. 240, 740, 940.
av Eriksson87
Jaha lät ju inget bra. Får kolla på slangen då annars får jag lämna in den. Har definitivt inte den erfarenheten för att byta den själv låter det som :)

Användarvisningsbild
av wissel
Eriksson87 skrev:Jaha lät ju inget bra. Får kolla på slangen då annars får jag lämna in den. Har definitivt inte den erfarenheten för att byta den själv låter det som :)

Slangen som går upp mot oljelocket är vevhusventilationen, den har en tendens att spricka alldeles under plastlocket och då spyr det ur en hel del oljeavgaser som så småningom kan sprida sig. Lite bökig att byta då den ligger"instängd" bakom insuget osv.
av Eriksson87
Hade en som kollade på oljeläckaget. "locket" som är inringat sitter snett. Någon som vet vad det är? Vad det heter? Vad som är bakom? Dom på verkstaden har aldrig rört det förut. Dom vågade inte banka ner det utifall det går sönder. Det sitter alltså i linje med oljepåfyllningen mot kupén Bild

av Eriksson87
Har fått svar från annat håll nu. Man kan tydligen välja sida på oljelocket så är bara att banka ner. Yes! [THUMBS UP SIGN]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]