Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bumsen
Jag har förstått att min V70 möjligen är utrustad med något som Volvo betecknar som "bromskraftåtervinning ". I instruktionsboken kan jag inte hitta förklaring på vad detta kan vara och hur det fungerar. Kan någon förklara?
av Daniel73
Generayorn laddar mer när man bromsar och ger då kraftigare motorbroms.
När man gasar på laddar den mindre och ger då mer kraft till hjulen.

Marginella effekter i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är sällan det är fulladdat under normal körning. Det är som när du har ätit. Även om du är mätt kan du få ner en sked glass till.
av Daniel73
När det dessutom laddas mindre vid gaspådrag så jämnar det ut sig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Det är sällan det är fulladdat under normal körning. Det är som när du har ätit. Även om du är mätt kan du få ner en sked glass till.
Men hur mycket ström pallar batteriet att laddas med. Generatorn kan väl ta 2-3 hk och ge 150-200 A, det vill väl inte batteriet ha nedkört i halsen när man tycker på bromsen. :D
av Daniel73
Därför är det viktigt att ha god kvalitet på batteriet.

Laddeegleringen är smart och tillåter inte batteriet att bli överbelastat.

200A generator i en V70??
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är inte så det funkar :) Batteriet tar emot mindre ström när det är fulladdat. Sedan kan du ha en 1000 A generator om du vill. När man pratar om överladdade och kokande batterier är det för att laddningsregulatorn gett för hög spänning...

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]