Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Känns som att du kollat på förra generationen av V70 då 210hk inte finns i V70II som bara finns med 200 & 2010-2011 årsmodell har 231hk.

Denna avdelningen på forumet gäller den nyare V70.
av bilman
Blev prisskrämd av ditt förra svar om vad V60 skulle kosta. För jämförelsens skull kollade jag bakåt, men är absolut inte intresserad av gamla generationer. När jag köpt bil brukade jag titta på 5 faktorer: antal mil , ålder , brukare , skick och min budget. Ändå är det enorm skillnad i teknik och annat mellan min nuvarande 745/1990 och V70/2011. Det verkar som om jag måste ha bra högre budget. Idag lämnade jag några lottorader i förhoppning att få åtminstone 6 rätt som drygar ut budgeten. Man kan ju alltid hoppas!
Användarvisningsbild
av börne
bilman skrev:Blev prisskrämd av ditt förra svar om vad V60 skulle kosta. För jämförelsens skull kollade jag bakåt, men är absolut inte intresserad av gamla generationer.
Ok...
Användarvisningsbild
av snepo
bilman skrev:Erkänner min prisokunnighet. Hittade V70 2,5T (210hk), 15000mil, 80000kr. Men bilen är ju 11 år gammal och hade 9 ägare. Ett annat 2.5 T 12500mil, 99900kr, också 9 ägare. inbillar mig att det överpriser och för många som har varit bakom ratten. Eller?
En ägare per år är väl okey. Tänk på att de räknar bilhandlare som ägare i detta också
Användarvisningsbild
av snepo
börne skrev:
snepo skrev:Bensinmotor behöver mycket varv,för att ge effekt kontra diesel.
Då har du inte kört en 2,5T/FT med 231hk motorn & 340Nm vid 1700rpm... den behöver verkligen inte varvas för att dra.

Resonemanget TS har är ju rätt udda, den ska va alert när man kör om men får inte ha nån effekt ?:-/
Nej har inte kört den,men andra effetktstarka bensinmotorer. Känslan är att bensin behöver upp på högre varv,för att dra ordentligt. Diesel drar från låga varv,döda vid höga varv. Obs det är min känsla
Användarvisningsbild
av börne
snepo skrev:
börne skrev:
snepo skrev:Bensinmotor behöver mycket varv,för att ge effekt kontra diesel.
Då har du inte kört en 2,5T/FT med 231hk motorn & 340Nm vid 1700rpm... den behöver verkligen inte varvas för att dra.

Resonemanget TS har är ju rätt udda, den ska va alert när man kör om men får inte ha nån effekt ?:-/
Nej har inte kört den,men andra effetktstarka bensinmotorer. Känslan är att bensin behöver upp på högre varv,för att dra ordentligt. Diesel drar från låga varv,döda vid höga varv. Obs det är min känsla
Andra gången du svarar på det där nu... haha!

Det är nog en känsla som många håller med om, men det jag ville ha fram är att alla bensinmotorer behöver inte varvas! Som sagt den motorn jag dsikuterar har max vrid redan vid låga 1700 varv.
Användarvisningsbild
av snepo
börne Då säger jag det igen. Det är min känsla,när jag vill att det verkligen ska dra iväg. Tveksam till att en bil med 231 hk och 340 nm,skulle vara bättre än 315 hk 450 nm
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:börne Då säger jag det igen. Det är min känsla,när jag vill att det verkligen ska dra iväg. Tveksam till att en bil med 231 hk och 340 nm,skulle vara bättre än 315 hk 450 nm
Sen är det ju olika från person till person. Det du tycker är bra drag,kanske inte jag tycker. Alla är vi ju olika.
Användarvisningsbild
av börne
snepo skrev:Tveksam till att en bil med 231 hk och 340 nm,skulle vara bättre än 315 hk 450 nm
Har väl inte jämfört med någon annan bil rakt av! Säger bara att alla bensinare inte behöver varvas som du påstod i ett tidigare inlägg ??:-/

Har väl aldrig påstått att en 231hk bil skulle dra ifrån alla dieslar eller alla andra bensinare :roll:
Användarvisningsbild
av snepo
börne skrev:
snepo skrev:Tveksam till att en bil med 231 hk och 340 nm,skulle vara bättre än 315 hk 450 nm
Har väl inte jämfört med någon annan bil rakt av! Säger bara att alla bensinare inte behöver varvas som du påstod i ett tidigare inlägg ??:-/

Har väl aldrig påstått att en 231hk bil skulle dra ifrån alla dieslar eller alla andra bensinare :roll:
Nej,menade inte heller alla bensinare. Överlag är det ju så att bensinare behöver högfre varv för att ge sitt bästa kontra diesel.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]