Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Köpte 4st nya Landsail sommardäck och dom har fungerat riktigt bra. Det var Landsail däcken som fick bra betyg, bättre än michelin faktist i det stora däcktestet för något år sedan. Nu har det blivit dags för nya vintersulor och har sett att Landsail säljer dubbdäck, Landsail ice Star iS33, till överkomligt pris.
Jag har alltid varit försiktig med att köra på skitdäck vintertid men blev överraskad av deras sommardäck och överväger att prova vinterdäcken.

Jag gissar på att dom inte håller nokian kvalite men hur långt ifrån har dom kommit tror ni?
Någon som vågat prova?
Någon som sett/hört/läst något test av deras vinterdäck/dubbdäck?
Finner väldigt lite info om dom utöver det lilla som finns på inköpsställen.

Här är sommardäckstestet där deras sommardäck provades
http://www.molway.com/shop/21152/art75/ ... k_2015.pdf
Jag skulle i alla fall inte chansa. Absolut inte.
Bara för ett av deras sommardäck inte föll igenom på ett test betyder inte per automatik att kineserna har grepp på hur ett vinterdäck ska prestera. Speciellt inte ett som ska användas på den nordiska marknaden.
Vissa få kinesmärken kanske börjar närma sig mellansegmentet med sommardäcken, men med vinterdäcken är det lång väg kvar. Om dom ens kommer dit, marknaden är för liten för att det ska löna sig för dom att plöja ner miljarder i utveckling.
Sommardäckstestet betydligt i princip ingenting. Vinterdäck är något helt annat att konstruera. Jag fick med ett par General Altimaxx (dvs klart dyrare däck än Landsail) när jag köpte min Peugeot förra året. Erfarenheterna av att köra med den typen av däck var vedervärdiga. De är MYCKET sämre än riktiga vinterdäck, till och med sämre än dubbfria. Det vet jag då jag under en period körde 3st bilar samtidigt som hade olika däck. En uppsättning fräscha Hakka R, en uppsättning rejält slitna Michelin dubb. Generaldäcket var överlägset sämst.
Asiatiska däck är överlag skit, och katastrof när det gäller vinterdäck.
Det finns dock ett undantag, Hankook, som börjar komma upp sig till acceptabel nivå - dvs inte katastof men långt i från bra.
Beror ju mycket på hur du använder bilen oxå. Köpte för några år sedan några no name dubbdäck till min Volvo 360. De var betydligt bättre en gamla stenhårda däck som många åker runt med. Hjälper inte ha nokia hakka om de är 8 år gamla!
Som befarat är kinadäcken fortfarande ingenting att ha här i de nordiska klimaten?
Skulle dock vara trevligt om någon faktiskt provat däcken och inte bara jämför med linglong och andra o/ökända :)
Men har samtidigt full förståelse för att ni inte vill riskera er och andra med att köpa skitdäck, men är fortfarande lite sugen på att testa landsails vinterdäck så får se hur det blir.

Sen kan ni inte dra alla asiatiska däck över en kam, Kumho, Yokohama, Bridgestone, Hankook m.f är också Asiatiska däck. Dock kommer de flesta från Syd Korea och Japan och inte Kina.

Men jag håller med Nexus...helt nya kinadäck måste vara bättre än stenhårda 8-10år gamla Nokia däck?
Eller de som kör runt med dubbdäck som knappt har någon dubb kvar?
Jag hade 8 år gamla Gislaved (med 7-8mm mönster kvar) på förra bilen som inte kändes särskilt hårda eller hala att köra på. Det verkar råda väldigt delade meningar om hur mycket däck faktiskt åldras om man läser runt lite.

Personligen hade jag inte heller köpt oprövade vinterdäck från okänd tillverkare. Jag håller mig till däck jag kan hitta jämförande tester på. Bäst att någon annan är försökskanin :)
Jag har ett nytt set med 18" Landsail is33 i garaget som väntar på snön, sen kan jag lämna ett omdöme. Har aldrig prövat Kinadäck innan, vare sig sommar eller vinter utan varit trogen Conti/Nokian-sulor innan. Är dom för dåliga så åker dom av bilen, om inte jag åker av vägen innan. :shock:
Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]

Hej! Min 940ltt -1996 är chippad i bräns[…]