Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alyzzer
Hej!

nu står fina bilen i garaget för vintern och 945an ska ut. Jag tänkte investera i chip och tryckklocka, men såg då en 19t för 2000 kr. Vad måste jag byta om jag byter hela turbon? och är det svårt att byta turbon? Relativ färsk inom meckvärlden och det jag har gjort är bytt kamrem, remskiva, kylare och vanliga servicar på bilen. Men tror ni jag klarar det med mina kunskaper?

Är det fel att ens fundera på 19t och är chip o klocka de rätta i mitt fall? köper jag turbon kommer det komma intercooler och sånt senare, men vad behöver jag direkt för att kunna köra i vinter med den?

MVH Vincent
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla med Bilprovningen först om var du får göra. det kan bli en tråkig överraskning vid nästa besiktning annars. Det har har göra men vad det är för bil, vad det är för motor, vad det är för årsmodell, om du ska köra på allmän väg o.s.v
av alyzzer
Det är en 940 ltt ifrån 96. Jag tänkte prova i april när det är dags och hoppas att det inte känns för mycket och att det är snälla. kommer säkert få nedslag på mer efter vintern, så klagar de på det får man kanske byta tillbaka till org turbon?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag är inte 100 hemma på turbo modellerna, men jag vet att större turbo kanske inte mer mer effekt än den turbo du har och bilen kan bli mer svårkörd med en turbo som inte är anpassad. Bättre att lägga dom pengarna på den du har (som är samma som sitter på ftt motorerna) som med samma pengar och rätt grejer lätt ger 200 hk, och då kanske bilprovningen inte är så "kinkiga", och bilen fortfarande är "lättkörd" och med rimlig bränsleförbrukning. Intercooler har jag för mig att dom inte släpper igenom om det inte sitter en sådan från början.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
alyzzer skrev:Vad måste jag byta om jag byter hela turbon? och är det svårt att byta turbon?
Du behöver en annan downpipe eftersom avgashuset på 19T är annorlunda. Sen lär turbon modifieras med ett nytt fäste för wastegaten och så lär kompressorhuset vridas för att det ska gå att montera den. Svårt är det väl kanske inte, men det är en hel del jobb innan bytet är gjort och det går att åka igen.
alyzzer skrev:Är det fel att ens fundera på 19t och är chip o klocka de rätta i mitt fall? köper jag turbon kommer det komma intercooler och sånt senare, men vad behöver jag direkt för att kunna köra i vinter med den?
19T kan väl vara något - men då krävas ju större spridare + lmm-hus, annan intercooler, annan kam och vettiga chip för att det ska komma till sin rätt. Bättre bränslepump och koppling lär inte heller vara fel. Det som behövs direkt skrev jag om ovan, men vill man att bytet ska ge något positivt tillbaks så lär man byta ut mer grejer som sagt.
av alyzzer
Marlboroman skrev:
alyzzer skrev:Vad måste jag byta om jag byter hela turbon? och är det svårt att byta turbon?
Du behöver en annan downpipe eftersom avgashuset på 19T är annorlunda. Sen lär turbon modifieras med ett nytt fäste för wastegaten och så lär kompressorhuset vridas för att det ska gå att montera den. Svårt är det väl kanske inte, men det är en hel del jobb innan bytet är gjort och det går att åka igen.
alyzzer skrev:Är det fel att ens fundera på 19t och är chip o klocka de rätta i mitt fall? köper jag turbon kommer det komma intercooler och sånt senare, men vad behöver jag direkt för att kunna köra i vinter med den?
19T kan väl vara något - men då krävas ju större spridare + lmm-hus, annan intercooler, annan kam och vettiga chip för att det ska komma till sin rätt. Bättre bränslepump och koppling lär inte heller vara fel. Det som behövs direkt skrev jag om ovan, men vill man att bytet ska ge något positivt tillbaks så lär man byta ut mer grejer som sagt.
Ja precis. det är ju såklart målet att fixa allt det där. Men om jag kan få turbon för 2 tusen så blir det bara 1 tusen mer än om jag skulle köpt tryckkloka och chips än 19t och chips. Så den presterar väl likvärdigt som org med klocka och chips men att den börjar lite senare och kanske är lite svalare? Jag kanske tänker helt fel:S

Edit. hur ser jag lätt om den är fräsch?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den kommer ju börja ladda lite senare, men det är inga stora skillnader. Och den är ju effektivare så den kommer ju inte att börja pumpa varmluft lika fort som originalturbon.

Finns inte så mycket man kan titta på direkt. Kolla om avgashuset spruckit någonstans och känn om den glappar i axeln. Lite glapp i sidled är ok, men in/ut får den inte glappa.
av alyzzer
Marlboroman skrev:Den kommer ju börja ladda lite senare, men det är inga stora skillnader. Och den är ju effektivare så den kommer ju inte att börja pumpa varmluft lika fort som originalturbon.

Finns inte så mycket man kan titta på direkt. Kolla om avgashuset spruckit någonstans och känn om den glappar i axeln. Lite glapp i sidled är ok, men in/ut får den inte glappa.
Den har suttit på en t5a så den hade vinklat avgashus. Antar att det är därför folk pratar om att man måste flytta wastegaten för att de ska få plats. Utom det ska väl 19t turbon vara bolt on? inga problem med grenrör osv?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Avgashuset har inget med flytten av wastegaten att göra. Varianten på avgashus bestämmer bara vilken downpipe man behöver. Att man lär fixa ett nytt fäste till wastegateklockan beror på att kompressorhuset måste vridas och original så är fästet ingjutet i det. Turbon passar mot grenrör, olje-,vatten- samt tryckrör.
av alyzzer
Marlboroman skrev:Avgashuset har inget med flytten av wastegaten att göra. Varianten på avgashus bestämmer bara vilken downpipe man behöver. Att man lär fixa ett nytt fäste till wastegateklockan beror på att kompressorhuset måste vridas och original så är fästet ingjutet i det. Turbon passar mot grenrör, olje-,vatten- samt tryckrör.
Okej tack för all hjälp! Du är en klippa. Åker och hämtar den i helgen.

Mvh Vincent

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]