Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
En granne blåste topplockspackningen på sin saab 9000 turbo under körning på motorväg vilket antagligen gjorde den bilen till skrot. När jag googlade på google stog det bl a att en blåst topplockspackning kan bero på att packningen är gammal. Min 745 glt 16 v har ju rullat 35000 mil och är 28 år vilket är betydligt äldre än grannens metallskrot. Hur har ni andra som har gamla pärlor gjort? finns det något sätt att kolla hur konditionen på packningen är? Har inga läckor från kylsystemet och inga problem med motortemp. Jag ska köra c:a 100 mil på motorväg nästa år och blåser jag packningen då, som grannen gjorde, så blir det en dyr historia. Toppen på denna modell är aluminium så den skulle antagligen behöva bytas eller renoveras hel vilket blir dyrt. Om jag skulle i preventivt syfte byta packning så är det väl lika bra att byta ventiltätningarna samtidigt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Finns nog gott om exempel på rödblockare som gått 50000+ mil utan att byta topplockspackning. Jag har aldrig hört att man skulle byta i förebyggande syfte. Jag skulle inte alls vara rädd för att köra på motorvägen, men har man en motor som gått långt ska man kanske inte ligga och pressa på 200+ km/h på autobahn en lång stund...
av Rådlös
Om du inte har något läckage eller andra störningar så är ju det ett tecken på att allt fungerar. Topplockspackningar går inte sönder med automatik bara för att dom är gamla. Dom kan säkert hänga med så länge bilen lever. Det du i första hand skall se upp med är att kylaren inte börjar läcka. I ett sådant läge kan packningen och topplocket fara illa.
Användarvisningsbild
av lennarte
Att en toppackning går sönder vid motorvägskörning är ett symtom på att motorn blivit överhettad. Antingen vid senaste körningen, men det kan även skett långt tidigare. En mindre skada kan uppstå om man t.ex kör sönder en vattenpump, kylarslag eller liknande och det kan mer eller mindre ligga latent vid normal körning (mindre vattenläck, som inte märks). Det kan även vara gammalt kylarvatten där rostskyddet försvunnit så det antingen börjat ärga i aluminiumtoppen på känsliga ställen eller blivit "slagg" i kylaren. Vissa motorer är känsligare också. På en välskött bil händer det inte. Om man inte "överbelastar" motorn. Även om bilen fortfarande orkar upp i 200 "knyck" är det inte att rekommendera efter 40000 mil. inte bara vad gäller motor, utan väghållning (stötdämpare fjädrar bussningar), bromsar (rostiga skivor, gammal bromsvätska, kärvande bromsok) är inte samma som när det var nytt. Kanske inte föraren heller :roll: :?:
Min B234F motor har gått drygt 43000 mil och går som ett skott och orkar fortfarande (för 2 år sedan i alla fall) över 200-strecket, varvar (ganska lätt) ut till varvtalsstoppet på 4-ans växel (195 km/tim) men vägen är väldigt smal då. Nu vet jag att min bil är i fullgott skick vad gäller ovan nämnda saker men jag provkörde en merca 450 för många år sedan efter att jag bytt bromsklossar. Efter 2 kraftiga inbromsningar från c:a 160 - 180 km/tim försvann bromsen vid 3-dje inbromsningen. Efter detta byter jag alltid bromsvätska när jag byter klossar.
av Yaniz
lennarte skrev: jag provkörde en merca 450 för många år sedan efter att jag bytt bromsklossar. Efter 2 kraftiga inbromsningar från c:a 160 - 180 km/tim försvann bromsen vid 3-dje inbromsningen. Efter detta byter jag alltid bromsvätska när jag byter klossar.
Det där med att byta bromsvätska är viktigare än vad många tror. Det höll på att gå riktigt illa en högsommardag för länge sedan när jag trots motorbromsning och relatvit låg fart tappade all bromsverkan i min 940 nerför en alpväg i Österrike. Det slutate med plåt- och lackskador längs bilens högersida, men det kunde slutat riktigt illa (med hustru och två barn i bilen). Får ångest än idag bara jag tänker på det.

Verkstaden kunde sedan konstatera att bromsvätskan var gammal, därtill innehöll den vatten.
Användarvisningsbild
av lennarte
Yaniz skrev:Verkstaden kunde sedan konstatera att bromsvätskan var gammal, därtill innehöll den vatten
Joo, det är just vatten som är problemet. Vätskan "suger upp" fuktigheten i luften och det är inte många % vatten som behövs för att sänka temperaturtåligheten. Dagens bromsvätskor är bättre, men fortfarande används DOT 4 allmänt. Biltema säljer "den nya" DOT 5.1 (inte att förväxla med DOT 5 som är silikonbaserad) som är bättre än tidigare med temperaturtålighet. Men vatten suger den upp, till skillnad mot DOT 5 som är icke blandbar med dom andra på marknaden (DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1). DOT 3 tror jag inte finns längre
av nivenko
Tack för att ni har stillat min oro :D Det skulle vara allmänt intressant att veta vilka skador en blåst topplockspackning orsakar på motorn vid körning på en svensk motorväg där man måste ta sej till närmaste avfart. Att stanna direkt är antagligen livsfarligt. Grannens bil luktar olja t ex. Att toppen behöver renoveras antar jag men klarar sej lager, ringar, kolvar mm?
Användarvisningsbild
av frasse4
Största risken med att köra med en blåst packning en länge stund är om det är brott så att olja och vatten får förbindelse, då kan man få vatten i oljan som till sist tappar sin smörjande förmåga. Då tar alla lager snabbt stryk.

Packningen gick mellan cylinder och kylkanal på min 240 för många år sedan. Jag var student och hade inte råd med bärgning så jag chansade och körde lungt 25 km till verkstan. Gick bra men den sörplade i sig 3 liter vatten på resan. Sedan riktplanades toppen, ny packning och den gick som ny!
Användarvisningsbild
av lennarte
"Förr i tiden" när Saab V4 var vanliga var det vanligt att det läckte vatten vid packningen vid insuget. På V-motorer sitter insuget mellan cylinderraderna med förgasaren i mitten och kamaxel med ventillyftare och stötstänger under. Detta medför att dels blir det lätt kondens där och dels kylvattnet kan "sippra" ner i vevhuset. Insuget var vattenuppvärmt (kanske) just för kondensens skull. Man kan köra ganska länge med "vispgrädde" i vevhuset men det ser inte roligt ut. Moderna oljor "sväljer" vatten bättre så det syns mindre. Däremot när du ska "tvätta" bort "vispgrädden" blir det problem, vi löste det med att tappa ut det som gick att tappa ut sedan blandade vi 1 l motorolja och 3 l fotogen och hällde i, sedan fick motorn gå på "snabbtomgång" (där var automatchoke på dom) i en timme eller så. Efter det bytte vi olja och filter, sedan "gick" det igen i många, många mil :lol:
Lite onödigt vetande...... Amerikanska Ford utvecklade V4 motorn för en Amerikansk mindre bil. 1961 (lite osäker på året) köpte amerikanska Ford 20 st Saab och monterade dessa V4 motorer i. Projektet lades ner och motorn "lämnades" över till Europeiska Ford som presenterade Taunus 12M -62.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]