Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Igår lyckades jag att äta en varmkorv , ringa mamma, söka en låt på Spotify och kolla aktiekursen på fingerprint........ samtidigt.
av Tilly
Illustrering skrev:Jag förstår helt och hållet om man väljer manuell växellåda för mer aktiv körning. Men varför finns det då de som samtidigt väljer en storlek och kaross som inte alls inbjuder till det?
Det beror ju på vad som menas med aktivt. Själv är jag väldigt sällan intresserad av att köra särskilt fort eller hårt men vill ändå vara boss själv över manövreringen av bilen. Gillar att köra bil i 99% av alla bilresor även om det bara handlar om vardagskörning och i att köra bil ingår för mig växling och koppling som en naturlig del. Att ta bort dessa moment ger inget plus och gör bara att man själv blir lite mindre aktiv. Sedan sitter ju dessa moment liksom i ryggraden, det är ju inte så att man tänker och arbetar sig igenom varje växling. Så automatlåda känns bara som en lösning på ett icke-problem.
Användarvisningsbild
av snepo
Frågan är ju vad som är bäst. Automat båda händerna på ratten. Manuell ena handen drar i en spak, en hand på ratten. Man kan köra aktivt med automat också. Jag gillar automat. Likadant gillar jag automatisk klimatanläggning. Sköter sig själv. Men alla tycker ju olika. Då är det ju tur att det finns både aut och man
Användarvisningsbild
av frasse4
Vem behöver farthållare? Bilen gör ju 106 km/h på varvstoppet på tvåan. Bara hålla nere högra pedalen på motorvägen...
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
sparwen skrev:Ni som gillar manuell med argumentet aktiv körning använder inte farthållaren heller då eller?
Nej. Har använt den max 10 gånger under de 4 år jag ägt bilen. Jag hör inte till en av de som har svårt att hålla foten still och därmed blir hastigheten konstant.
av sparwen
grillchips skrev:
sparwen skrev:Ni som gillar manuell med argumentet aktiv körning använder inte farthållaren heller då eller?
Nej. Har använt den max 10 gånger under de 4 år jag ägt bilen. Jag hör inte till en av de som har svårt att hålla foten still och därmed blir hastigheten konstant.
Jag använder den inte på grund av problem med att hålla foten still. Så det finns nog flera orsaker till att folk använder den.
Användarvisningsbild
av grillchips
sparwen skrev: Jag använder den inte på grund av problem med att hålla foten still. Så det finns nog flera orsaker till att folk använder den.
Absolut. Däremot finns det många som skulle behöva använda den av just den anledningen, vilket brukar vara det som menas framförallt här på forumet. :)

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]