Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GLT1991
Hej, alla glada.
Har ett väldigt irriterande problem med min 940SE utan turbo. Motorn är en B230FB. Märkte att avgassystemet vibrerade väldigt mycket och upptäckte då samtidigt att tomgången var väldigt låg, mellan 500-700 rpm. Samt att den pendlar mellan dessa varv. Inga felkoder funna.
Har provat följande åtgärder utan resultat:

Bytt luftmassemätaren, provat 3st olika med slutsiffra 016
Bytt lambdasonden, byttes kort innan problem började
Bytt tempgivaren för insprutningen, byttes kort innan problemen började
Bytt tändlägesgivaren, byttes kort innan problem började
Bytt pumpen i tanken, byttes alldeles innan problemen började
Bytt katalysatorn
Sprayat slanganslutningar och packningar med startgas
Bytt/rengjort tomgångsventilen/motorn
Bytt radioavstörningsrelä
Kollat spjällägeskontakten
Rengjort spjällhuset

Vore tacksam om någon därute svarade på denna tråd då jag håller på att bli fullständigt galen på dessa låga motorvarv. Det är det 3:e avgassystemet som vibrerar sönder!

Mvh Lars
av GLT1991
Har dock inte kollat bränsletrycket eller bytt bränslefilter.
Kanske ska prova att byta bränsleboxen, men det känns som man hugger efter halmstrån än så länge.
Vad göra?
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom du inte får några felkoder så funkar (med all säkerhet) det som har med tänd och bränslestyrning att göra. Då återstår det som inte kan generera felkoder, som bränsletillförsel/tryck, bränslefilter och tänddelar som tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor. Justera gasspjäll och spjällkontakten.
av sicnarf
Det här är det konstigaste felet jag läst om här på forumet. Är faktist svarslös för tillfället, tyvärr. Så 3 avgassystem har vibrerat sönder och på hur många år då? Det konstiga är att mitt tomgång på min 745 91a ligger på 550 varv under de 12 år jag haft bilen. Har aldrig haft nåt problem pga det. Under dessa år har jag bytt avgassystem en gång bara.
av sicnarf
Har funderat lite och tänkte du kunde kolla på dessa saker:
1) Motorfästen.
2) Kamremmen.
3) Alla slangar. Skaka de riktigt och se om de är hela och sitter fast.
4) Tändstift.
5) Bränslefilter och Luftfilter.
av GLT1991
Motorfästena är bytt sen tidigare, kamremmen har ej kuggat över, har kontrollerat spjällägeskontakten, den klickar som den ska. Samtliga vakuumslangar är kontrollerade, sprayade med startgas. Vibrationerna är snabba och hårda, svårt att förklara! Tändstiften är bytt sen ett litet tag tillbaka, likaså alla tändkablar.
Skall kolla rotor och fördelare, bränslefilter och bränsletryck snarast. Skall verkligen återkomma då jag hittat felet.
av NilsO
B230FB ska ha ganska precis 800 rpm vid varm motor. Så om den är mycket lägre än så är ju något fel. Det blir rätt kraftiga vibrationer om de går för långsamt.

Prova att mäta laddningsspänningen över batteripolerna på tomgång, och jämför med när motorn går på lite högre varvtal än tomgång, och med när bilen stått avstängd en liten stund. Om det är kortslutning i en cell eller annat laddningsproblem kan man få lite lustiga fel, utan att laddningslampan berättar det. Bara en chansning, dock.
av GLT1991
Hej, märkte idag ett nytt felsymtom med min 940. Den fungerar utmärkt att starta med både kall och driftsvarm motor. Men när jag nu börjat använda motorvärmaren en timme på morgonen, så går den knappt att starta alls. Höll på i 20 minuter nu i morse, fick tillslut använda startkablar av en annan bil. Ska prova att byta btr, även prova att byta spridarna. Är det inte det så kan det kanske vara bränsleboxen? För som jag skrev tidigare så alla åtgärder som är gjorda, har ej gjort att felet försvunnit.
av NilsO
GLT1991 skrev: Bytt tempgivaren för insprutningen, byttes kort innan problemen började
Kanske kan ha något med den att göra, då? Kan ge både tomgångsproblem och startsvårigheter.

När motorn är varm (räcker om den varit igång någon minut) går det bra att starta med temperaturgivaren urkopplad. Då ska den gå normalt på tomgång etc. Om tomgångsproblemet också försvinner då, så lutar det ju åt att felet har med temperaturgivaren att göra. Det är ett enkelt sätt att "felsöka", i alla fall.

(Om man startar med temperaturgivaren urkopplad tänds avgasreningslampan. Man kan ta ur säkring 1 någon minut för att släcka den igen.)
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.