NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det regnar in i min ny-gamla bil, kommer droppar från ovansida på framrutan vid tvätt och regnväder, troligtvis som jag förstår det har limmet släppt vilket verkar vara ganska vanligt?

Hittade den här site:en på engelska som visar hur rutan kan se ut. De föreslår att man skall försöka trycka ut rutan inifrån som test.
http://beranek.agrrmag.com/2015/04/volv ... ing-issue/

Antar att det är byte av framruta som gäller alltså. Någon som har koll på om försäkringsbolaget likställer detta med en skadad ruta (har nämligen en OkQ8-backup försäkring som i så fall täcker självrisken), eller faller detta utanför?
Det faller väl utanför, dock kan du förstås köpa tråd och skära ut den, för att limma tillbaka den. 2 bockar, tråd, handtag och "kniv". Ingen rymdforsking. Gör du skal i kanterna spricker den, låter du det ta tid, går det bra. Typ.
Nja, så spännande vill jag nog inte ha det även om det varit kul att pröva någon gång.

Hittade detta på Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-) - forumet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1104537
Liknande fall där Volvo tagit garanti, jag kan se att min ruta är omlimmad, men kollade med tidigare ägare och han har inte bytt rutan så det har skett innan dess (2012-1013 cirka). Borde ju finnas i Volvos historik när och var den byttes. Kanske skall åka ner och kolla med dem?

Fotnot: Jag var ute o kände på rutan nu och den släpper synligt (och ljudligt) i ovankant om jag trycker från insidan. Nästan så att jag kan plocka ut rutan bara genom att trycka ut den!!
Hade liknande problem på minV50 - vid regn/tvätt så kom det in vatten uppe vid backspegeln. Lämnade in bilen till en volvoverkstad som tätade inifrån. Det hjälpte. Dessutom ville dem inte ha betalt även om jag köpt bilen (begagnad) på annat ställe .
Med utgångspunkt från vad jag vet om ägarhistoriken och att rutan är märkt Volvo så utgår jag ifrån att den är bytt på Volvo. Verkar vara fabrikationsfel på rutan/alternativt hanteringsfel (felaktig "prime-ning" som jag förstått det) som jag inte är ensam om att drabbas av.

Jag skall åka ner till Volvo så får vi se vad de säger. Tack för svar!
Har spårat rutbytet till två ägare tillbaka på Bilia-Kista under 2012. Och de ville såklart inte hjälpa mig med hänsyn till dels tiden, dels de två ägarbytena.

Kollade annars med Ryds som gav prisindikation på omlimning (med nuvarande ruta om den höll) på 2.200:- alternativt c:a 6.000:- om rutan gick sönder.. De nämnde även risken för att rutan gick sönder till c:a 1 på 5. Ryds tryckte även på att rutan var en del av den bärande konstruktionen och att det därför var viktigt att den blev ordentligt limmad.

När jag pratade med Bilia-Kista så sa de att det nästan var omöjligt att byta utan att den går sönder dock, vilket skulle innebära kostnad på 6.000:- enligt ovan alltså..

Hade ju gärna velat fixa nuvarande ruta på plats om det är möjligt för att sedan byta den vid nästa stenskott istället (har backup-försäkring på självrisken där tom), har sett att det finns vindrutetätning (biltema, mekonomen), någon som provat??

Nästa uppslag blir att besöka en glasmästare och se om de kan hjälpa mig.
Var nere o snackade med lokala glasmästaren och han rekommenderade o det starkaste att rutan skulle limmas om. Anledning är att den dels är den del av bärande strukturen, men även att airbagarna:s funktion bygger på att man har en intakt vindruta..

Glasmästarens rekommendation var att ge mig ut och köra nära lastbilar på grusiga vägar helt enkelt och det ligger nog något i det!
Kan säga att Ryds inte var imponerade över hur den befintliga rutan var monterad (enligt papperna utfört av Bilia-Kista som tyvärr inte vill ta något ansvar för det dåliga jobbet, se ovan).

Rutan hade släppt helt i ovankant, samt att det var slarvat med lim i ett nedre hörn (limfog saknades helt och hållet) vilket lett till att det regnat in där med (jag utgick från att vattnet i bilen kommit från ovankant.. ).

Milt sagt förbannad på (Bilia-Kista??) för ett dåligt utfört jobb och brist på ansvar!!
Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]