Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Jag brukar alltid åka ut till återförsäljaren och kika på bilen innan det är dags för leverans för att granska det som nämns ovan om lack, karosspassning och eventuella transportskador. När bilen är klar för leverans brukar jag gå igenom den ett varv till och då även granska eventuella montageskador kopplat till lokal utrustning samt inredningsskador. Det är mycket bättre att redan ut dessa frågor innan man tar produkten i besittning än efter. Skulle man inte komma överens hur man löser problemen kan då alltid avstå från att hämta ut bilen…

När det gäller V90 bör man som tidigare nämns alltid granska höger bakdörr särskilt noga. Förutom att den inte alltid linjerar med karroslinjen så kan bakdörren i nederkant sitta lite längre ut än framdörren så att den är blottad för grusblästring vid körning. Normalt skall alltid en främre karossdel täcka en bakre för att undvika detta.
Bilagor
V90.JPG
V90.JPG (87.71 KiB) Visad 793 gånger
av Amli
Det känns som Volvo fått oförtjänt mycket skit gällande kvaliteten på dess bilar. Att kvaliteten på 90-serien lämnar mer att önska är inte på något sätt en hemlighet men det gäller ju inte hela företaget. Jag tror inte Volvo på något sätt är värre än något annat märke och kvalitetsgranska vid leverans bör man som sagt göra oavsett bilmärke.
Men plockar man ut någon modell ur 90-serien, som i det här fallet skulle jag personligen förmodligen gå ett extra varv.
av KrilleW
Amli skrev:Det känns som Volvo fått oförtjänt mycket skit gällande kvaliteten på dess bilar. Att kvaliteten på 90-serien lämnar mer att önska är inte på något sätt en hemlighet men det gäller ju inte hela företaget. Jag tror inte Volvo på något sätt är värre än något annat märke och kvalitetsgranska vid leverans bör man som sagt göra oavsett bilmärke.
Men plockar man ut någon modell ur 90-serien, som i det här fallet skulle jag personligen förmodligen gå ett extra varv.

Jag tycker inte kritiken de får är oförtjänt alls. Det är Volvo som tillverkar bilen så vem ska man annars rikta kritiken mot?
Hur menar du att Volvo inte är värre än något annat märke när det kommer till kvalitetsgranskning? Det är ju rätt uppenbart att dom fallerar totalt där
eftersom de inte klarar av det tempot de måste hålla nu. Jag tycker verkligen inte att dom lever upp till samma nivå som de konkurrerande märkena vad gäller detta. har faktiskt aldrig varit med om att ett premiummärke släppt ifrån sig såna här tydliga missar på karossen.

Jag tycker om Volvo och dess bilmodeller oerhört mycket, men det är djupt olyckligt att de tummar så mycket på kvalitén för att dom har bråttom.
av Amli
Ja, självklart ska Volvo har kritiken gällande den bristande kvaliteten på 90-serien, inget snack om den saken. Men är det är samma problem på övriga sortiment såsom 40- och 60-serien? Så har i alla fall inte jag upplevt det.
Att 90-serien är befattat med så bristande kvalitet är beklagligt, självklart riktigt dåligt av Volvo och det är uppenbart att de stressat ut modellerna. Det är så långt ifrån premium man kan komma. Men att tro att det bara är Volvo som misslyckas med t ex dålig karossanpassning är naivt, det föregår även hos BMW, Mercedes, Audi mfl. Däremot är det inte i samma utsträckning som Volvo tyvärr misslyckats med i just deras senaste modeller.
av jonitz
Kollade tidigare idag min V90 som jag hämtade ut i fredags, och dörrpassningen och andra detaljer såg ut att vara på millimetern. Gissar att Volvo får ordning på detta allt eftersom.
av Gorban
jonitz skrev:Kollade tidigare idag min V90 som jag hämtade ut i fredags, och dörrpassningen och andra detaljer såg ut att vara på millimetern. Gissar att Volvo får ordning på detta allt eftersom.
Även min är perfekt inpassad. Kollade extra noga efter att ha läst i den här tråden.
av Djungelbrand
Har mailat min säljare nu ang bakdörren och hoppas på en smidig lösning.

Funderade på en sak efter lite läsande här är det någon som har en Inscription med detta problem eller är det bara momentumbilarna som drabbas?
av filippb
Djungelbrand skrev:Har mailat min säljare nu ang bakdörren och hoppas på en smidig lösning.

Funderade på en sak efter lite läsande här är det någon som har en Inscription med detta problem eller är det bara momentumbilarna som drabbas?
Hämtade ut min momentum idag, dörrar sitter där de ska och övriga delar likaså. Väldigt fint detaljarbete i fronten för övrigt, enorm skillnad mot V70 jag hade innan.
av Elektrikern84
Har sett min idag En V90 Inscription. Förardörren är inte på millimter upptill samt även bakluckan. Skall ta upp det med säljaren. De får åtgärda det sen efter leverans. Har dock redan mailat säljaren så det finns svart på vitt att jag uppmärksammat det! I övrigt är bilen schysst!

Tack för infon :) Ja detta verkar ju vara ett[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Åldersgränsen är borttagen: Volvo[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Troligen reglerventilen, prova att knacka på[…]

Ser man möjligen en spricka i nedersta lö[…]