Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Obar
Hej!

Jag har en 940 ltt -96.B230FK
När man startar motorn kall går tomgången upp till mellan 1500 och 1800 varv. Där blir tomgången kvar även när motorn är varmkörd.
Om man låter bilen stå en liten stund på tomgång (vid ex ett rödljus) börjar tomgången pendla lite.
Om man stänger av och startar om motorn blir tomgången normal, ca 800 - 900 varv och är så så länge motorn är varm.
Det blir så här kanske 8 av 10 ggr, och tomgången återställes alltid vid omstart av motorn.

Detta problem har funnits sedan jag köpte bilen för drygt 2 år sedan kan tilläggas, har inte brytt mig så mycket men tänkte posta här för att se om det finns någon lösning..

Ola
Användarvisningsbild
av lennarte
Rengöring av spjällhuset och gasspjället. Noggrann injustering av gasspjället i spjällhuset (stoppskruven utskruvad och skruvarna på gasaxeln lossade). Det ska i princip inte "sippra" igenom något ljus alls när spjället är stängt. Sedan justerar du stoppskruven och gasspjällskontakten, så ska det funka. Det gjorde det på min 745-a. Turbon kan "gegga" igen ganska ordentligt skrivs det om ibland, har 16V motorn (ingen turbo) i min, men gasspjället fungerar på samma sätt. Googla eller kolla på FAQ på detta forum, så hittar du hur du ska göra.
av Obar
Tack Lennart!
Ska ta tag i rengöringen under veckan, ska bara inhandla en ny spjällhuspackning innan..

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]