Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Kör manuell växellåda (jodå, i takt med att automatlådorna blir fler blir detta allt mer relevant i Sverige). Som förare av en manuell låda blir du mer fokuserad på att verkligen "köra" bil och mindre fokuserad på att mobilsurfa – vilket naturligtvis gör dig till en bättre bilförare. Detta är information från experter. Kommer säkert att få många mothugg på detta inlägg !!!!
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Helt rätt samma med de flesta nya påhitt som plingar om du kör på linjer o bromsar åt dig om du är för nära. Man kan ju göra allt utom o köra bil
av Waizguy
Automatlådor passa utmärkt till;
* Folk som tycker om att åka bil istället för att köra (A till B körning)
* Folk som sitter mer i kö än någon annan körning (Stadstrafikskörning, här är automat outstanding)
* Folk som tycker det är skönt och slipper vispa med spak.
* Folk som arbetar med att köra runt i och utanför städer (Budbil, distribution m.f)

Dock den sista punkten där jag själv har lite erfarenhet så är manuell superbt när ska backa, vända osv där det är riktigt trångt.

Sen håller jag med er att allt som hjälper till att "slippa" hålla blicken på vägen kan vara lockande till att göra annat än att just köra. Fast som med det mesta är det upp till individen.

Manuell passar till;
* Folk med kontrollbehov (som mig) :P
Senast redigerad av 2 Waizguy, redigerad totalt 0 gång.
av Schmoyoho
Manuell vs automat är ju lika mycket evighetsdiskussion som tråden "Ni med AWD", dvs helt beroende på förare och typ av körning. Båda har fördelar. Automat gillar jag kickdown på, ogillar slirandet. Skönt att "slippa" växla ändå, även om det inte heller är något problem.
av Waizguy
SBergdahl skrev:Med automat är ena handen ledig att äta med ;-)
Styr man med knäna kan man både äta och dricka :roll:
Sitter man på passagerarsidan kan även sova. :-)-)
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
De är ju bara ren lathet o bekvämligheter sitter o kört lastbil 10 timmar om dan och kör manuell och de är då inget som stör mig man är ju så van så de går ändå "automatiskt"
av dissonans
Vid kökörning är det absolut en ren bekvämlighet. Det är precis därför - bekvämlighet- som jag vill ha automat... =)
av volvo244gle
Automatväxel är en jättebra grej för personer med rörelsehinder t.ex, eller om man kör i enbart stadstrafik med många stopp och köer.
Så länge bilen har förbränningsmotor så tycker då jag det är en fördel (och mycket roligare) att själv kunna bestämma utväxling. :) Hur det än är så är de flesta automatlådor "dumma" och kastar glatt i en högre växel i motlut för att sekunden senare tvingas växla ner igen t.ex.
Men visst är det bekvämt.

Om några år när elektriska drivlinor har tagit över så kommer växelspak och kopplingspedal vara något som främst förknippas med veteranbilar.
En elmotor har fullt moment genom hela registret (0-10.000 rpm eller så) och klarar sig med en fast utväxling.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]