Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av anp
Driver64 skrev:Min årspremie för trafikförsäkringen höjdes med 487 kronor vilket är exakt 32% av min tidigare årspremie som var 1521 kronor. Alltså en ren höjning med 32% som utlovat och inte ett öre mer.
Ja, 32% är väl 32% som är 32% som är 32%...

Jag förstår inte vad denna tråd handlar om egentligen ( och nej, jag vill inte ha pm. Svara isåfall i tråden ) En utlovad höjning om 32% kan väl inte bli annat än en 32% höjning?

Dock ska det väl tas med i beräkningarna att premien förändras upp/ned p.g.a andra förändrade villkor. Men själva skattehöjningen på trafikförsäkringen kan väl knappast vara på annat än de utlovade 32%
Användarvisningsbild
av Larre
Min trafikförsäkringspremie på If gick upp med enbart 13%. Jag har väldigt svårt att tro att andra faktorer skulle ha justerat ned premien i så stor utsträckning att de 32%:en enbart blev 13%. Något annat borde ha hänt.

Jag tyckte det skulle vara intressant om de olika bolagen hanterat detta olika. Det är det som tråden handlar om. Men om detta inte är intressant för alla så har jag naturligtvis full förståelse för det.

För egen del kommer jag att flytta försäkringarna till det bolag som löst detta på för mig billigaste sätt.
av Seafront
Larre! Vad befarade du (eller misstänkte)? Att försäkringsbolagen skulle trixa med lagen?

Ni som har e-faktura från Volvia, har ni fått höjning av månadsbeloppet avseende betalning vid månadsskiftet juni/juli? Jag har samma månadsbelopp som tidigare, premieskatten kanske kommer vid betalningen i skiftet juli/augusti…

OT: Volviakunder! Har ni kanske som jag fått en ganska betydande sänkning på vagnskada?
Användarvisningsbild
av Larre
Seafront skrev:Larre! Vad befarade du (eller misstänkte)? Att försäkringsbolagen skulle trixa med lagen?
Jag misstänkte ingenting, men jag var intresserad av att veta hur de olika bolagen ska hantera detta. Men det verkar som att If har spritt ut premieskatten på flera olika moment. Och eftersom Ifs rabatteringssystem är olika för de olika momenten så ser det ju ut som att Ifs kunder får en mindre höjning än 32%. Men hur mycket och på vad är ju jättesvårt att veta på bara några få "observationer".
Seafront skrev:Ni som har e-faktura från Volvia, har ni fått höjning av månadsbeloppet avseende betalning vid månadsskiftet juni/juli? Jag har samma månadsbelopp som tidigare, premieskatten kanske kommer vid betalningen i skiftet juli/augusti…
Jag tror du får din höjning på e-fakturan med förfallodag i slutet på juli. Jag vet att på min Volvia-försäkrade bil så FÅR jag en höjning, men har inte fått den på e-fakturan med förfallodag i slutet av juni.
Seafront skrev:OT: Volviakunder! Har ni kanske som jag fått en ganska betydande sänkning på vagnskada?
Jag kan inte se det på min eftersom min är ny, men det vore intressant att se vad andra Volvia-kunder svarar.

Jag tror så här. Alla bolag går otroligt bra. * Att jaga kunder genom priskrig är FÖR dyrt (se annan tråd i denna avdelning). Men att använda premieskattepåslaget som en affärsmöjlighet att vinna kunder, är väl inte så otroligt att en del bolag kan tänkas försöka med.

Ni som har tålamod, kom in med era "premie-effekter"!

*) Enda bolag som på pappret inte gick jättebra under 2006 är Trygg-Hansa, men de var tvungna att fylla sina reserver efter påbud från sina utländska ägare, varför det ser ut som att de "går på knäna". Ändå tjänar de bra med pengar.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har nyss fått min tilläggsfaktura från Volvia , exakt 32% (397kr ovanpå 1241 halvår) på premien höjdes det. Men jag är mitt i en premieperiod så allt annat är exakt som tidigare..

/Thomas
av jbl
Larre,

Det är Volvia jag har.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
jbl skrev:Larre,

Det är Volvia jag har.
Samma här och procenten stämmer....antar att det kommer på nästa faktura på volvo kortet , under juni var det inte med.
Användarvisningsbild
av Larre
Tack jbl och Mattias_F!

Alla svar hittills med premieeffekt är från Volvia-försäkrade. Och Volvia har inte gjort något speciellt förutom möjligen att ha sänkt premie på vagnskada (enligt Seafront). Det är möjligen en sak som de gör för att gripa tillfället för en affärsmöjlighet. Att enbart sänka ett moment vore självmord, men att passa på att inte höja totalpremien så mycket genom att sänka vagnskadepremien när premieskatten läggs på är ju smart. Obs, det syns bara vid förnyelse och inte då man "bara" får en tilläggsfaktura. Om det är så för fler än Seafront, så är det bara att berömma Volvia. Det kommer säkert att innebära nya kunder, samtidigt som man inte förlorar gamla (enligt ovan).

Vore intressant att se svar från er som har sina bilar i Folksam, If, Länsförsäkringar, TryggHansa, med flera och fått era nya försäkringsbrev.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ok jag har Trygg Hansa, de var klart billigast för mig (ca 3000). Jämför med if som skulle ha över 9000 kr! och då är det bara trafikförsäkring till en Volvo 240 från 1983 vi talar om. Men de är klart man tillhör ju inte den billigaste kategorin (18 år).

Nu till saken. För ca en vecka sedan kom en räkning på den extra skatten, och inget oväntat; de ville ha 32% skatt på delen från och med 1 Juli tom då nästa ordinarie räkning kommer. Ca 4000:- nästa gång då.

/ Tomas
Användarvisningsbild
av Larre
Tack Tomas! Jag vill tro att om man har enbart trafikförsäkring, så kan det nog inte bli annat än de väntade 32%, eftersom f-bolaget inte har något att "spela med". Det gäller även alla f-bolag som enbart har trafikförsäkringar i sin försäkringsportfölj.

Okej, ska testa det

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]