Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Cox skrev:Japp det blir lite, gay polisen från Överkalix med träratt Bild
Jag tänkte mer på Tony Curtis i Snobbar som jobbar, men jag är nog äldre. :mrgreen:
av Schmoyoho
Jag såg den, visst var den svart? Den enda MY14/MY15 jag minns som tagits hit som krockad var den med krökt subframe men den var mörkblå vill jag minnas.
av tmpolice
Efter att ha haft bilen några månader så tänkte jag skriva en uppdatering.
Jag fick ett nytt batteri och de kollade kylarvattnet som inte minskat alls och antagligen så var det lite luft i systemet.
Växellådan är oljebytt och spolad.
Motorn har en fantastisk linjär acceleration och kraft. Mycket trevligt ljud och morr. Stor skillnad på sportläge och d-läge. Förbrukningsmässigt så ligger jag med blandad körning och inte alltför snäll sådan på strax under litern uppmätt vid pump. Med tanke på antal hästar så tycker jag det är riktigt bra. Kört den på dryga 0,8 vid 25% stad och 75 landsväg.
Ljudnivån är tyst och bra i jämförelse med min förra Audi A6 2012 3,0tdi. Den drog 0,77 blandad på sina 245 hästar.
Stolarna slår audins med massor då de är så sköna att åka långt i. Baksätet mycket bättre och det fyrkantiga lastutrymmet ger mycket mer plats än Audin.
Styrkänslan i Volvo är ingen höjdare men gillar bilen riktigt mycket. Hade väl önskar mindre förbrukning ändå (som alltid även om den faktiskt är helt ok). Växellådan på Volvo är ju ingen höjdare och tror att det skulle finnas en del att spara i bränsle här och även känsla.
Jag har VOC på bilen och det fungerar alldeles utmärkt.
Bilen känns faktiskt premium gillar den bättre än Audin helt enkelt.
Känns solid och en mycket bra familjebil. Kan tänka mig en xc70 sport eller V70 sport om något år men den här får stanna ett tag.
Med Audin körde jag max 85 mil på en tank och med denna V70 T6 2012 så kör jag ca 75 mil/tank. Extra hundringen det kostar att tanka i jämförelse är helt klart värt det.
av tmpolice
Glömde skriva att Audin hade 65 l tank så Volvon drar lite till.
Känslan av Volvon tycker jag är mer solid och det känns som en bil som kommer hålla länge av någon anledning. Har jag råd så kommer den vara kvar som andrabil i framtiden om inte annat. Efter att ha kört flesta motoralternativen på V70 så är det utan tvekan den trevligare motorn (ej provat 2016 modellerna med vea och nya lådan, visst heter de så).

Sammantaget så är det en mycket bra bil med låg bränsleförbrukningen (i förhållande till de 304hk) den faktiskt har.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 149

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]