Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
börne skrev:
snepo skrev:Bensinmotor behöver mycket varv,för att ge effekt kontra diesel.
Då har du inte kört en 2,5T/FT med 231hk motorn & 340Nm vid 1700rpm... den behöver verkligen inte varvas för att dra.

Resonemanget TS har är ju rätt udda, den ska va alert när man kör om men får inte ha nån effekt ?:-/
Precis vad jag sa tidigare inlägg. Svårt att få både och. Nej har inte kört den motorn. Hade Merca innan 272hk 340 nm. Var som att Turbon kicka in vid 3000 varv. Dock hade den ingen turbo. Nu har jag diesel . Chippad 220hk 520 nm. Stark vid lägre varv,mindre vid höga varv.
Användarvisningsbild
av apersson850
snepo skrev:Behåll den du har. Priset du får betala för det du vill ha,kan du reparera din gamla hur länge som helst.
Ja, jag tänkte det också. Eller köp en du gillar, strunt samma vad det är för motor i den. Du kör ju "inget" varje år ändå, så det spelar ingen roll vad du har för maskineri. Ska du ha den i 20 år är det rosten som är fienden nummer ett. Så köp en bil du tycker ser trevlig ut, strunta i maskineriet men kör den direkt till någon bra rostskyddsbehandlare, som kan "dynga in den" ordentligt undertill och inuti. Reparera rost är både dyrt och tråkigt. Reparera mekanik är i alla fall bara dyrt.
av bilman
Tack så mycket för alla tips och råd! En sista fråga bara: vilken är mindre krävande ,både i intervall och i pengar,när det gäller service, partikelfilter och ventiljustering: D eller T ?
av bilman
Tack alla ni för era råd och tips! Nu har jag bestämt mig: ingen diesel och ingen etanol. T4 Bensinare är valet. Två punkter är dock oklara 1) läste nå´n som skrev att T3 och T4 är spanska motorer, och en annan skrev att T4 är engelsk. Inget ont om andra men är kvaliteten i så fall bra? 2) Får låna bara upp till 90 inklusive handpenning, vad får jag vänta mig för årsmodell och miltal?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T4 motorn i sig är bra som jag förstått det, det är MPS6/PS automatlådan som är den svaga punkten i viss mån.
Så köp inte bil utan att maskinskadeförsäkring gäller.
av bilman
Tack W.A.P.E! Aldrig kört aut.låda. Manuellt ska den vara. Om det inte finns man.låda kan jag tänka mig V60T3. Läste att det är samma motorer T3 och T4. Fortfarande undrar jag dock: Är motorerna Ford? Kamkedja eller kamrem på dem? Behövs ventiljustering?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Det finns manuell.
Som jag förstått det är det Ford ecoboost-motorer.
Byggs i bla. England och Spanien.
Rem eller kedja vågar jag inte svara på då det verkar skilja på 1.6 och 2.0, inte för att det spelar nån större roll?
Användarvisningsbild
av börne
bilman skrev:Får låna bara upp till 90 inklusive handpenning, vad får jag vänta mig för årsmodell och miltal?
bilman skrev:kan jag tänka mig V60T3
Ska du inte lägga till mer menar du? V60 för 90K är väl nästan en omöjlighet, en äldre V70 med slömotor kanske är lättare att hitta!

Billigaste V60 T3 med 17700 mil på Blocket ligger på 119K.
av Yaniz
börne skrev:
snepo skrev:Bensinmotor behöver mycket varv,för att ge effekt kontra diesel.
Då har du inte kört en 2,5T/FT med 231hk motorn & 340Nm vid 1700rpm... den behöver verkligen inte varvas för att dra.
/
Instämmer!
av bilman
Erkänner min prisokunnighet. Hittade V70 2,5T (210hk), 15000mil, 80000kr. Men bilen är ju 11 år gammal och hade 9 ägare. Ett annat 2.5 T 12500mil, 99900kr, också 9 ägare. inbillar mig att det överpriser och för många som har varit bakom ratten. Eller?
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]