Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petermikael
Hej

Jag har en v70 2009 med motorvärmare vars elanslutning sedan går in i ett uttag i kupen (korrekt monterad av verkstad). Jag har en ctek mxs 5.0 batteriladdare. Kan jag koppla in batteriladdaren i eluttaget i kupen (som hänger på motorvärmaren) och ladda batteriet genom att köpa en comfort connect cig plug?

Mvh

Peter
av Daniel73
Nej, det uttaget slår ifrån när tändningen stängs av.

Uttaget i bagaget fungerar däremot hela tiden.
Användarvisningsbild
av Derank
Aha, han tänkte ladda genom uttaget, jag trodde han tänkte driva laddaren genom eluttaget i kupen.

Då blir det som ovanstående sagt, använd uttaget i bagaget.
Användarvisningsbild
av svergie2
Hade ingen aning om att man kunde skjuta ström in i batteriet genom uttaget Hur funkar detta om man har batteriövervakning? Fattar bilen att den tar emot ström?

Skickat från min OnePlus 3
av Daniel73
Det fungerar utmärkt med batteriövervakningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
De här 12 V-uttagen är anslutna direkt till batteriet (ja, via några säkringar, förstås). Därför går det bra att köra strömmen baklänges, så att säga. Det är en annan sak med sånt som drivs av elektroniska utgångar på CEM eller någon annan elektronikmodul. Där kan man vanligtvis inte köra strömmen baklänges.
av petermikael
Daniel73 skrev:Nej, det uttaget slår ifrån när tändningen stängs av.

Uttaget i bagaget fungerar däremot hela tiden.
Jag visste inte ens att jag hade 12-voltsuttag i bagaget. Var sitter det?
av petermikael
Vid närmare eftertanke är det kanske ingen bra ide att ansluta motorvärmarkabeln och sedan koppla in ctekladdaren i kupen. Då går väl motorvärmaren samtidigt? Det är nog ingen bra ide att ha den igång många timmar.
av petermikael
Skulle detta funka:
1. Jag laddar batteriet fullt på vanligt sätt (genom att ansluta ctek via motorrummet)
2. En gång i veckan när motorvärmaren ändå går (cirka 1,5 timme) kopplar jag in ctekladdaren i eluttaget i kupen och ansluter till 12-voltsuttaget i bagageutrymmet.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]